Artykuł sponsorowany

Starania o dziecko czas start: iść na żywioł czy mieć plan? Jak ułatwić sobie zajście w ciążę i zadbać o prawidłowy rozwój dziecka?

Padła decyzja: staracie się o dziecko, czas powiększyć rodzinę. I co dalej? Czy powinno się podjąć jakieś specjalne działania (badania, dieta, testy), czy po prostu odbywać stosunki jak najczęściej i czekać na upragnione dwie kreski na teście ciążowym?

Świadomi przyszli rodzice wiedzą, że starania o zajście w ciążę powinno się rozpocząć dużo wcześniej niż w momencie rezygnacji z antykoncepcji. Specjaliści przekonują, że zmiany w trybie życia powinny zajść do pół roku przed rozpoczęciem starań – nawet gdy rodzice są zdrowi, młodzi i potencjalnie nie powinni mieć problemów z zajściem w ciążę. Takie przygotowanie odpowiednio wcześniej zwiększa szansę na naturalne zajście w ciążę.

Starania o dziecko – jaki tryb życia powinni prowadzić przyszli rodzice?

Starając się o potomstwo, tryb życia powinna zmienić zarówno kobieta, jak i mężczyzna, bo przygotowanie organizmu leży w tym przypadku po obu stronach.

Używki – badania wskazują jednoznacznie, że palenie tytoniu obniża parametry nasienia u mężczyzn. Co więcej, nawet połowa palaczy może mieć problemy z potencją. Badania przeprowadzone na myszach udowodniły także, że alkohol negatywnie wpływa na zamiany w jądrach, obniża jakość nasienia oraz obniża poziom testosteronu we krwi. Także kobiety powinny zrezygnować z palenia i znacznie ograniczyć alkohol podczas starań o dziecko. Zbyt duże ilości alkoholu mogą powodować u kobiet zaburzenia płodności owulacyjnej oraz zakwaszanie śluzu, co obniża żywotność plemników i utrudnia skuteczne zapłodnienie. Alkohol negatywnie wpływa także na przyswajanie kwasu foliowego przez organizm kobiecy, a ten jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka.

Dieta – prawidłowa dieta to bardzo często klucz do sukcesu przy staraniach, szczególnie u kobiet, które mają problemy zdrowotne, np. Zespół Policystycznych Jajników, Hashimoto, nadwagę. Jeżeli kobieta ma zdiagnozowaną jakąkolwiek chorobę, a szczególnie taką, która ma wpływ na płodność, to jednym z pierwszych kroków po wizycie u ginekologa czy endokrynologa, powinna być konsultacja z dietetykiem, najlepiej specjalizującym się w płodnej diecie.

W przypadku pozostałych kobiet najważniejsza jest zbilansowana i zdrowa dieta, zawierająca jak najmniej przetworzonych produktów. Zabronione są restrykcyjne diety (np. 1000 kcal), diety monotematyczne oparte na okrojonej ilości składników (np. dieta Dukana, dieta kapuściana itp.).

Warto jeść dużo warzyw i owoców, węglowodany proste zamienić na złożone (chleb biały pszenny zamienić na chleb razowy, makaron biały na pełnoziarnisty itp.), ograniczyć cukier w diecie i wybierać zdrowsze jego zamienniki, np. miód. Do diety warto wprowadzić rośliny strączkowe, które są bogatym źródłem białka roślinnego oraz ryby morskie, zawierające kwasy omega-3.

Aktywność fizyczna – tryb kanapowy i unikanie aktywności fizycznej nie służą zajściu w ciążę. Badania opublikowane w „British Medical Journal” wykazały, że mężczyźni ćwiczący około 12 godzin tygodniowo mają o 73% więcej plemników niż panowie nieuprawiający sportu w ogóle. Aktywność fizyczna zwiększa poziom testosteronu, a tym samym poprawia jakość spermy.

Sprawdź: Test owulacyjny, który określa 2 najbardziej płodne dni w całym cyklu. Sprawdzamy, czy działa

Nie można zapomnieć także o znaczeniu nadwagi w problemach z płodnością. U kobiet zmniejszenie masy ciała może pomóc w przywróceniu cykli owulacyjnych, ale także pozwoli uniknąć powikłań w ciąży. Dlatego jeśli masz nadprogramowe kilogramy, warto się ich pozbyć przed rozpoczęciem starań o dziecko. Przy czym ważne, aby pamiętać, że u kobiet niewskazane jest zarówno unikanie sportu, jak i zbyt duży wysiłek fizyczny. Ekstremalne, wielogodzinne treningi mogą mieć negatywny wpływ na płodność, przyczyniając się do zaburzeń w funkcjonowaniu układu hormonalnego.

Warto pamiętać, że sport to nie tylko wizyta na siłowni. Jazda na rowerze, jogging, spacery, taniec – to też są świetne sposoby na aktywność.  

Stres – długotrwały stres obniża jakość plemników, a u kobiet może doprowadzić do rozregulowania produkcji śluzu szyjkowego, co utrudnia zajście w ciążę. W wyniku stresu u kobiet mogą pojawić się nieregularne cykle miesiączkowe i zaburzenia owulacji. Negatywne emocje powodują także niechęć do zbliżeń intymnych lub brak satysfakcji z nich oraz problemy z erekcją.

Bielizna – badania wykazały, że mężczyźni noszący bokserki mają 25 proc. wyższą koncentrację plemników, o 17 proc. wyższą ogólną liczbę plemników, o 33 proc. więcej ruchliwych plemników w pojedynczym ejakulacie i o 14 proc. niższy poziom hormonu folikulotropowego (FSH) niż panowie noszący obcisłą bieliznę. Z kolei kobiety powinny unikać spania w majtkach – pod spodnie od piżamy nie powinno się już zakładać bielizny, gdyż sprzyja to infekcjom grzybiczym, których leczenie jest długotrwałe.

Starania o dziecko – dieta i suplementacja

Zmiana nawyków żywieniowych to jednak nie wszystko, co można zrobić. Już na etapie starań o ciążę warto także wprowadzić dobrą suplementację dla przyszłych mam. I to z dwóch powodów. Po pierwsze większość osób niezaznajomionych z dietetyką nie ma świadomości, w jaki sposób witaminy i minerały są wchłaniane do organizmu, np. do dobrego wchłaniania witaminy E niezbędne są oleje, a wiele witamin nie wchłonie się do organizmu prawidłowo ze względu na duże spożycie kawy, herbaty, a nawet błonnika. Prowadząc teoretycznie zdrową dietę, można więc nieświadomie utrudnić sobie przyswajanie niektórych składników odżywczych.

Drugi powód to możliwość komponowania menu i realne spożywanie właściwych składników. Gdy kobieta ma wątpliwość, czy dostarcza swojemu organizmowi witaminy i minerały z właściwych źródeł, czy dostępne warzywa nie są skażone, a komponowane potrawy zawierają wskazane witaminy i minerały dla przyszłych mam, to suplementacja będzie doskonałym rozwiązaniem.

Jakie preparaty wybrać? Nowoczesne suplementy dla przyszłych mam, np. Pregna Start, zawierają starannie dobrane składniki odżywcze: kwas foliowy, witaminę D, jod, cynk, witaminę B6. Według ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zapewnienie odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów przed ciążą ma pozytywny wpływ na rozwój płodu i zdrowie matki.

Pregna start

Pregna start

Starania o dziecko – jakie badania warto wykonać przed zajściem w ciążę?

Przed rozpoczęciem starań o dziecko warto, aby kobieta wykonała podstawowe badania z krwi i moczu: morfologię, badanie ogólne moczu, badanie hormonu tarczycy, glukozę, toksoplazmozę. Jeśli w rodzinie były poważne choroby, należy ten fakt przekazać lekarzowi ginekologowi, który skieruje na dodatkowe badania.

Sprawdź: Jak przygotować się do ciąży: badania, dieta, konsultacje lekarskie? Radzi dr Emilia Tupacz-Mosakowska

Kiedy zgłosić się do lekarza, gdy starania o dziecko wydłużają się?

U zdrowych partnerów o niepłodności można mówić, gdy przy regularnych staraniach (stosunki 2-3 razy w tygodniu) po roku nie ma ciąży. Wtedy para powinna zgłosić się do lekarza.

Jeśli kobieta ma więcej niż 35 lat, to zgłoszenie problemu z poczęciem ginekologowi powinno nastąpić już po pół roku starań. Podobnie jeśli kobieta ma nieregularne miesiączki lub patologie w obrębie jajników lub jajowodów.

 

POLECAMY TAKŻE

Aktualny kalendarz badań laboratoryjnych dla kobiet w ciąży – jakie badania musisz zrobić w poszczególnych tygodniach

 

Agnieszka Woźniak

Redaktorka i korektorka językowa. Pisze od kiedy pamięta, a w międzyczasie zajmuje się tropieniem zagubionych przecinków i poprawianiem błędów ortograficznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *