zaburzenia integracji sensorycznej

Wybuchy agresji, brak koordynacji ruchowej i problemy w nauce? Sprawdź, czy twoje dziecko nie ma zaburzeń integracji sensorycznej?

Czasem z różnych przyczyn procesy integracji sensorycznej zostają u dzieci zakłócone. Zdarza się wtedy, że u dziecka pojawiają się odpowiedzi bądź reakcje, które nie są adekwatne do oczekiwań środowiska.

Zaburzenia w rejestracji i przetwarzaniu bodźców mogą przyczyniać się do dysfunkcji w rozwoju poznawczym, motorycznym a także w zachowaniu dziecka. Takie zaburzenia przekładają się na umiejętności społeczne, zdolność do nauki, wykonywania codziennych czynności.

Takie dzieci mogą być nadpobudliwe, nadwrażliwe, czy też wycofane, apatyczne i mało aktywne. Im wcześniej dostrzeżemy niepokojące objawy i zdecydujemy się diagnozę, tym szybciej i skuteczniej będziemy w stanie takiemu dziecku pomóc. Czas przeznaczony na diagnozę nigdy nie jest czasem straconym.

Dzieci z racji na swój wrodzony dar ciekawości świata szybciej niż dorośli przyswajają nowe umiejętności, szybciej się uczą nowych czynności, dajmy im szansę na jeszcze lepszą przyszłość.

Przeczytaj także: Moje dziecko płacze, a ja wychodzę (i też płaczę)…. Jak przetrwać pierwsze dni przedszkola/żłobka?

JEŚLI OBSERWUJESZ U SWOJEGO DZIECKA NASTĘPUJĄCE OBJAWY, MOGĄ BYĆ ONE WSKAZANIEM DO DIAGNOZY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:

  • kłopoty wychowawcze (nie słuchanie rodzica/opiekuna/pani w przedszkolu, szkole, problemy z wykonywaniem prostych poleceń)
  • trudności w opanowaniu prostych czynności (niechęć do ubierania się, problemy z chwytaniem przedmiotów, niechęć do kąpieli np. mycia głowy, rąk, wybiórcze jedzenie np. tylko wybrane potrawy)
  • kłopoty w nauce (trudności z koncentracją, planowaniem i wykonywaniem czynności do końca, niewykazywanie samodzielności)
  • problemy w relacjach z innymi (niechęć do uczestniczenia w zabawach z dziećmi,wybuchy agresji, skrajna nieśmiałość, lęki, częsty płacz)
  • problemy z własnym ciałem (częste potykanie się, ewidentna awersja do jazdy samochodem, bujania się na huśtawce, niezdolność utrzymania równowagi, niezdarność, nieumiejętność odnalezienia się na placu zabaw)

Przeczytaj także: 15 zwrotów, które powinno usłyszeć od ciebie twoje dziecko

 


 

Katarzyna Janiec-Piłat – specjalista integracji sensorycznej, psycholog pracujący w Centrum Medyczne Damiana w Warszawie (ul. Wałbrzyska 44/46). Ukończyła Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Diagnoza i Terapia Zaburzeń Integracji Sensorycznej Centrum Integracji Sensorycznej w Wyższej Szkole Edukacji w Sporcie.

 


 

POLECAMY TAKŻE:

Rehabilitacja neurologiczna dla dzieci – kiedy należy o niej pomyśleć?

 

 

 

Agnieszka Woźniak

Redaktorka i korektorka językowa. Pisze od kiedy pamięta, a w międzyczasie zajmuje się tropieniem zagubionych przecinków i poprawianiem błędów ortograficznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *