Zakaz publikowania wizerunku dzieci w internecie. Nierealistyczny pomysł czy wkrótce norma?
Publikacja zdjęć dzieci w social mediach zawsze wzbudza dyskusje, zyskując tyle samo zwolenników, co przeciwników. Czy decyzję odnośnie obecności wizerunku dzieci w internecie pozostawić zatem wyłącznie rodzicom? Norweska partia Venstre uważa, że absolutnie nie, a wręcz przeciwnie – rodzice powinni uszanować prawo do prywatności i samodzielnego dysponowania wizerunkiem przez dzieci.
Politycy z partii Venstre zapowiadają złożenie projektu ustawy, która zakazywałaby publikacji wizerunku dzieci w internecie w celach komercyjnych. Mowa nie tylko o danych osobowych, jak imię, nazwisko czy data urodzenia, ale też o głosie czy wyglądzie/wizerunku dziecka.
Przeczytaj także: Taki poród to koszmar czy piękne wspomnienia na całe życie? Zdjęcia i film z tego porodu obiegły świat
Od narodzin w świetle lajków
Część influenserów swoją internetową karierę opiera przede wszystkim na dzieciach i tematyce parentingowej. Swoje blogi, konta na Facebooku, Instagramie, You Tubie czy Tik Toku okraszają licznymi zdjęciami potomstwa, historiami z ich życia, mniej i bardziej intymnymi opowieściami. Dzieci biorą także udział w ich kampaniach reklamowych, promując produkty i usługi związane z parentingiem, choć nie tylko.
Niemowlęta, które nie wypowiedziały jeszcze jednego słowa, zna już kilkaset tysięcy obcych osób z internetu.
Ola i Kamil, znani w sieci jako The Happy Family, niezwykle aktywnie prowadzący swoje konta w social mediach, swego czasu założyli profil na Instagramie swojej półtorarocznej wówczas córce, Lyrze, tłumacząc, że taka była prośba dziewczynki. Pierwszy jej profil – skasowany pod wpływem nacisków internautów – miał powstać, gdy była jeszcze w brzuchu mamy. Ich społeczność wykazała duże powątpiewania co do świadomej decyzji tak małego dziecka. Nie wspominając o fakcie, że regulamin Facebooka i Instagrama umożliwia legalne założenie konta osobom, które ukończyły 13. rok życia.
Reklama pieluch na profilu The HappyFamily >> Zobacz TU
Nie mniejszą konsternację wśród obserwujących wywołała Aniela Bogusz, youtuberka znana jako Lil Masti, która opublikowała w sieci nagranie wykonane podczas przeprowadzania badania USG dopochwowego, podczas którego ginekolożka – znana w internecie Mama Ginekolog – stwierdziła ciążę. Pod filmikiem znalazły się komentarze pełne krytyki i pytania o to, czy poród będzie transmitowany na żywo.
Nagranie Lilmasti z USG ciążowego >> zobacz TU
Przeczytaj także: Pomyśl o tym, zanim wrzucisz zdjęcie dziecka do sieci! Możliwe konsekwencje publikacji wizerunku
W reklamach TV dzieci występują od zawsze
Zwolennicy obecności dzieci w social mediach jako argument wskazują udział najmłodszych w reklamach telewizyjnych i filmach. Pytają: czym różni się kampania reklamowa pieluch w TV od postu sponsorowanego na profilu rodziców dziecka? Od zawsze przecież dzieci występowały w telewizji, a ich wizerunek był wykorzystywany, mimo ich młodego wieku.
Zapominają jednak o jednym. Podczas profesjonalnych kampanii reklamowych plan zdjęciowy i filmowy jest tak zorganizowany, by maksymalnie zadbać o bezpieczeństwo i komfort dziecka. Obecność psychologa, przerwy w nagrywaniu, postępowanie z wyczuciem w zgodzie z potrzebami małego aktora i modela, niedziałanie pod przymusem – jednym słowem robi się wszystko, aby dziecko czuło się bezpieczne i zaopiekowane.
Czy influenserzy z podobnym wyczuciem traktują swoje dzieci w roli modelów i aktorek?
Czy realizują wyłącznie etyczne kampanie, które nie naruszają dobra osobistego dziecka?
Część z nich zapewne tak, ale tego nie wiemy, gdyż wszystko dzieje się za zamkniętymi drzwiami ich domów.
Co bardziej pewni siebie influenserzy przekonują, że dziecko mogłoby mieć w przyszłości pretensje do rodziców o brak obecności potomstwa na profilu w social mediach mamy czy taty.
Słodkie dzieci na sprzedaż
Przedstawiciel partii, Grunde Almeland, twierdzi że wykorzystywanie swoich dzieci w kampaniach reklamowych w social mediach jest nieetyczne i narusza ich prawo do prywatności.
„Praca influencerów jest nieuregulowana […] Granice pomiędzy sceną a życiem prywatnym są całkowicie rozmazane” – podkreśla przedstawiciel norweskiej partii. Dzieci nie mają dostępu do kanałów informacyjnych, w których rodzice wykorzystują ich wizerunek. W przypadku starszych dzieci, upublicznienie ich życia, może bezpośrednio przekładać się na ich codzienność w szkole czy relacje z rówieśnikami. W przypadku niektórych influenserów dziecko bywa niemal „słupem reklamowym”, a jego życie jest relacjonowane milionom osób w internecie od samego ranka do nocy, nie wyłączając trudnych chwil.
Przed rodzicami XXI w. stoją nowe wyzwania wychowawcze, a jednym z nich jest to, czy chcą obecności ich dzieci w mediach społecznościowych. Norwescy politycy z partii Venstre są zdania, że nie można tej decyzji pozostawić rodzicom, jeśli w grę wchodzą działania reklamowe. Czy słusznie?
POLECAMY TAKŻE:
Rodziła na oczach setek tysięcy Youtuberów. Transmisja porodu domowego na żywo
Źródło:
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/norweska-partia-chce-zakazac-pokazywania-dzieci-w-internecie-w-celach-reklamowych
https://www.instagram.com/the__happyfamily
https://www.instagram.com/lilmasti
Płodność TV
Zobacz więcej-
Dieta i probiotyki w hamowaniu stanów zapalnych organizmu a płodność
29.05.2025 -
Diagnostyka pary pod kątem niepłodności. Przygotowanie i badania dla niej i dla niego
23.05.2025 -
Ciąża po 40-stce. Niepłodność i starania o dziecko u dojrzałych kobiet
12.05.2025 -
Oligozoospermia, azoospermia, kryptozoospermia, teratozoospermia – leczenie męskiej niepłodności
05.05.2025
Podcasty
Zobacz więcej-
Leczenie niepłodności w zespole PCOS
31.08.2022 -
Otyłość a niepłodność
25.08.2022 -
Insulinooporność okiem dietetyka – jak powinna wyglądać dieta: praktyczne wskazówki dla kobiet starających się o ciążę
06.04.2022 -
Jak poprawić parametry nasienia dietą – co jeść, co suplementować, ile trwa dietoterapia męskiej niepłodności?
04.04.2022
