Dieta na płodność

Dieta na płodność – podstawy, które trzeba znać

Oficjalne dane wskazują, że 1,5 mln Polek i Polaków dotkniętych jest problemem niepłodności, nieoficjalnie liczba ta może być nawet dwa razy większa – wiele osób nie podejmuje leczenia i rezygnuje z pragnienia dziecka. Współczesny tryb życia i środowisko, w jakim przyszło nam żyć, ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, w tym także może w znacznym stopniu przyczynić się do problemów z poczęciem potomstwa.

Fit-świat, w którym ciężko dbać o zdrowie

Paradoksalnie zdrowy tryb życia jeszcze nigdy nie był tak popularny i propagowany jak obecnie, a jednocześnie nie było tak trudno zdrowo żyć. Kluby fitness pojawiają się jak grzyby po deszczu, a produkty bio i eko można nie tylko zamówić z dowozem od lokalnego rolnika, ale nawet kupić w dyskoncie na osiedlu. Jednocześnie niezmiernie ciężko jest nam dbać o zdrowie z uwagi na mnogość produktów przetworzonych, zanieczyszczone środowisko, stres związany z trybem życia, niedobory snu i ilość godzin spędzanych w pracy. Współczesny świat wymaga od nas wiele: już nie tylko należy słodycze zamienić na suszone owoce, ale też trzeba wybierać suszone owoce niekonserwowane dwutlenkiem siarki. Większa świadomość w temacie żywienia sprawia, że poprzeczka podnoszona jest coraz wyżej, a w zawiązku z tym coraz trudniej jest nam żyć zdrowo.

Starasz się o dziecko? Oto 9 produktów skuteczniejszych niż superfood

Dieta a płodność

Płodna dieta to nie mit. To, co jemy ma bezpośredni wpływ nie tylko na naszą kondycję i zdrowie, ale też płodność. Co do zasady płodna dieta nie odbiega znacznie od ogólnej wartościowej diety, jednak są aspekty, na które szczególnie powinno się zwrócić uwagę, jeśli stara się o dziecko. Dzięki zbilansowanemu jadłospisowi poprawić można żywotność plemników oraz funkcjonowanie komórek jajowych. Ważne jest także utrzymanie właściwej wagi ciała – zarówno nadwaga jak i niedowaga nie sprzyjają zajściu w ciążę.

 

Zasady diety na płodność – 6 produktów, które powinnaś wprowadzić do diety

  1. Produkty nieprzetworzone – czym bardziej produkt jest przetworzony, tym więcej szkodliwych składników zawiera. Zrezygnuj z sosów w papierkach, gotowych hamburgerów z marketu czy innych mocno przetworzonych dań. Postaw na naturalne składniki i wartościowe dania. Niekoniecznie musisz gotować i piec wszystko sama, ale na pewno warto, abyś czytała etykiety i wybierała produkty świadomie.
  2. Warzywa – najnowsze piramidy żywieniowe plasują warzywa na pierwszym miejscu wskazanych produktów spożywczych. Oznacza to, że to właśnie warzywa powinny stanowić podstawę diety każdego człowieka, w tym szczególnie osób, które mają zaburzoną płodność. Warzywa zawierają m.in. kwas foliowy, witaminę B, żelazo tak niezbędne we wsparciu płodności.
  3. Rośliny strączkowe – ciecierzyca, soczewica, groch to doskonałe źródła białka roślinnego, które ma pozytywny wpływ an płodność.
  4. Ryby morskie – są bogatym źródłem kwasów omega 3, które poprawiają jakość męskiego nasienia.
  5. Pieczywo pełnoziarniste – dieta na płodność powinna opiera się na produktach pełnoziarnistych (makaronach, pieczywie). Takie produkty są mniej przetworzone, a tym samym niepozbawione np. cennego błonnika i innych wartościowych składników. Poza tym stabilizują cykl miesiączkowy oraz jajeczkowanie.
  6. Pełnotłusty nabiał – badania przeprowadzone w Brigham and Women’s Hospital w Bostonie wskazały, że wystarczy jedna porcja pełnotłustego nabiału dziennie, aby o 22% zmniejszyć niepłodność owulacyjną. Przy czym spożywanie nabiału niskotłuszczowego lub beztłuszczowego zwiększa ryzyko takiej niepłodności o 11%, a to z uwagi na zmieniony skład hormonalny nabiału w wyniku odtłuszczania.

Starasz się o dziecko – tego unikaj lub wyklucz z diety

  • Ogranicz kawę – co prawda nie ma jednoznacznych badań i zaleceń, które wskazywałyby na zgubny wpływ kawy na płodność, jednak cześć specjalistów wskazuje na możliwość zaburzenia kurczliwości macicy z uwagi na duże spożycie kawy. A to z kolei może utrudnić wędrówkę komórek jajowych do macicy. Duńscy naukowcy twierdzą natomiast, że nadmiar kofeiny może mieć negatywny wpływ na powodzenie zabiegu in vitro. Dla powodzenia starań o ciążę lepiej więc ograniczyć spożycie kofeiny.
  • Zrezygnuj z papierosów i alkoholu – sporadyczna lampka czerwonego wina jest dozwolona, jednak podczas starań lepiej jest pić alkohol naprawdę okazjonalnie. Papierosy – nie tylko na rzecz zwiększonej płodności, ale i swojego zdrowia – najlepiej wykluczyć zupełnie. Zadbaj także, aby nie być biernym palaczem, gdyż dym papierosowy uszkadza DNA komórkowe (dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn) i negatywnie wpływa na układ hormonalny
  • Zrezygnuj z prostych węglowodanów – słodycze, cukier, białe pieczywo, białe makarony to mało wartościowe pożywienie, które sprzyja nadwadze.

8 ziół dla mężczyzn, które poprawią płodność skuteczniej niż suplementy

Dieta na płodność – składniki odżywcze, których powinnaś szukać w pożywieniu

  • Kwas foliowy – niedobory kwasu foliowego powodują osłabienie komórek jajowych, a nawet wstrzymanie owulacji. Kwas foliowy chroni płód przed rozwojem wad układu nerwowego, więc powinno się go uzupełniać w diecie jeszcze przed zajściem w ciążę i 2 miesiące po zapłodnieniu.
  • Wapń – pozytywnie wpływa na owulację, zapewnia krzepliwość krwi i wyrównuje ciśnienie. Ważne, aby planując ciążę, uzupełnić niedobory wapnia w diecie, gdyż rozwijający się płód przez pewien czas pobiera wapń z kości matki.
  • Cynk – wspomaga układ odpornościowy oraz usuwanie metali ciężkich z organizmu, reguluje cykle miesiączkowe, wpływa na właściwe funkcjonowanie endometrium.
  • Żelazo – odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie komórek jajowych oraz chroni przed niepłodnością owulacyjną.
  • Witamina B, C, D, E – witaminy z grupy B mają pozytywny wpływ na wydzielanie hormonów płciowych, zmniejszają ryzyko poronienia, wspomagają pracę tarczycy. Witamina C ma korzystny wpływ na budowę endometrium oraz konsystencję śluzu szyjkowego. Przeciwdziała starzeniu się komórek jajowych. Witamina D poprawia gospodarkę hormonalną kobiet oraz proces rozrodu, nie dopuszcza do rozrostu endometrium, zapewnia właściwy przebieg owulacji. Witamina E korzystnie wpływa na owulację, rozwój komórek płciowych i zarodka.
  • Magnez – odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego praz krzepliwości krwi a jego niedobory mogą niekorzystnie wpływać na płodność kobiet.

 

 POLECAMY TAKŻE

Dziki pochrzyn sprzyja niepłodnym – zioło, które powinna znać każda kobieta

 

 

Agnieszka Woźniak

Redaktorka i korektorka językowa. Pisze od kiedy pamięta, a w międzyczasie zajmuje się tropieniem zagubionych przecinków i poprawianiem błędów ortograficznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *