Wspieranie odporności w ciąży

Naturalne wspieranie odporności w ciąży – skuteczne i bezpieczne!

Zaangażowany w ogromny wysiłek, jakim jest zapewnienie małemu człowiekowi odpowiednich warunków do życia i rozwoju, organizm przyszłej mamy łatwiej poddaje się infekcjom. Aby nie doszło do odrzucenia płodu, staje się mniej wrażliwy na patogeny. W ciąży łatwiej o chorobę, która jest jednocześnie bardziej niebezpieczna, a jej leczenie – trudniejsze! Lepiej więc zapobiegać przeziębieniu niż je leczyć. Poznaj sprawdzone sposoby na naturalne wspieranie odporności w ciąży.

Wspieranie odporności w ciąży – tylko naturalne!

Dziewięć miesięcy oczekiwania na ciążę to czas obniżonej odporności. Łatwo wtedy o infekcję, którą trudno leczyć. Zdecydowana większość leków jest bowiem w ciąży absolutnie zakazana. To m.in. stosowane powszechnie przy przeziębieniach aspiryna czy ibuprofen. Nawet uznawane za bezpieczne w ciąży leki, takie jak np. paracetamol, można stosować tylko w ostateczności. Im ich mniej, tym lepiej dla organizmu maluszka i przyszłej mamy.

Wspieranie odporności w ciąży również trzeba ograniczyć do naturalnych sposobów. Należy oczywiście pamiętać, iż oczekiwanie na ciążę nie jest czasem, w którym układ immunologiczny kobiety się „wyłącza”. Zaczyna on jednak funkcjonować inaczej. Płód jest dla organizmu matki obcy antygenowo – zawiera bowiem zarówno geny matki, jak i ojca. Z tego względu pewne funkcje układu immunologicznego na pewien czas zostają wyciszone, a inne przeciwnie – przejmują aktywność. Przewagę zyskuje wtedy odporność wrodzona, nieswoista, w miejsce odporności komórkowej.

Nie trzeba bać się infekcji w czasie ciąży. Wystarczy w szczególny sposób zadbać o siebie i prowadzić zdrowy tryb życia. Niezwykle istotne – szczególnie w sezonie grypowym, a tym bardziej w okresie pandemii – jest przestrzeganie zasad higieny. Pamiętajmy więc o częstym myciu rąk, unikaniu bliskiego kontaktu z osobami wykazującymi objawy infekcji, omijaniu zatłoczonych miejsc, a gdy takie są odgórne wytyczne – noszeniu maseczki zasłaniającej nos i usta.   

Dieta – podstawa naturalnego wspierania odporności

Zbilansowana dieta wspiera odporność. Powinna być bogata w witaminy i składniki odżywcze. Cenne witaminy C, D, A, E i B znajdziemy w warzywach i owocach: natce pietruszki, marchwi, papryce, pomidorach, jabłkach, czarnej porzeczce, owocach cytrusowych, truskawkach, roślinach strączkowych czy ziemniakach.

Ważne w ciąży składniki mineralne znajdziemy w:

Cynk: mleku, żółtych serach

Magnez: nasionach słonecznika, szpinaku

Żelazo: wołowinie, wątróbce

Kwas foliowy: szparagach, kalafiorze, awokado.

Dieta przyszłej mamy powinna też zawierać zdrowe tłuszcze, węglowodany z pełnoziarnistych kasz, pieczywa czy brązowego ryżu, a także białko – znajdziemy je w rybach, jajkach, jogurtach i chudym mięsie (drobiu, króliku).

W planowaniu posiłków pomocna okaże się Piramida Zdrowego Żywienia. Warto też pamiętać, jakie produkty przyszła mama powinna ze swojej diety wykreślić. To wszelkiego rodzaju fast-foody, żywność wysokoprzetworzona z dużą ilością konserwantów i innych szkodliwych substancji, słodycze, konserwy itp. Nie tylko nie wspierają one odporności, ale też źle wpływają na zdrowie zarówno ciężarnej, jak i jej dziecka.

Ruch, picie i sen

Aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia nie tylko przyszłej mamy, ale też jej dziecka. Najlepszy ruch to ten na świeżym powietrzu – oczywiście pod warunkiem, że pogoda to umożliwia. Codzienne spacery poprawiają kondycję, usprawniają pracę układu sercowo-naczyniowego, dotleniają komórki mamy i płodu, a co za tym idzie także przyczyniają się do poprawy odporności.

Kobieta w ciąży powinna przyjmować minimum 2,5 litra płynów dziennie. To bardzo ważne z wielu względów, także odporności. Dobrze nawodniony organizm lepiej radzi sobie ze szkodliwymi patogenami obecnymi w naszym otoczeniu. Do tego oczyszcza i dostarcza cennych minerałów.

Kolejną bardzo ważną kwestią jest sen. Przyszła mama powinna spać co najmniej 7 godzin na dobę, a jeśli ma taką potrzebę – nawet 9 i więcej godzin. Nie od dziś wiadomo, że niewyspany organizm gorzej radzi sobie z infekcjami. Dzieje się tak, ponieważ zbyt krótki sen wpływa na zmniejszenie stężenia limfocytów T, odpowiedzialnych za obronę przed patogenami. Zwiększa natomiast ilość cytoklin – białek sprzyjających tworzeniu się procesów zapalnych.

Uciekaj przed stresem

Działanie układu nerwowego ma ścisły związek ze sprawnym funkcjonowaniem układu immunologicznego człowieka. Czym więcej stresu przeżywamy, tym jesteśmy mniej odporni na infekcję. Negatywnie na ochronę przed chorobą wpływa też wysokie stężenie kortyzolu – w stresie hormon ten łączy się z receptorami komórek odpornościowych, wpływając negatywnie na ich funkcję.

Ciąża to czas, w którym definitywnie należy sobie odpuścić wspinaczkę po szczeblach kariery, stresujące spotkania, a nawet… luźne pogawędki ze ludźmi, których znamy z toksycznych zachowań. A może już najwyższy czas na zasłużone zwolnienie lekarskie? To prawda, że ciąża to nie choroba, ale intensywna praca do ostatnich tygodni ciąży nie niesie ze sobą żadnych korzyści ani dla mamy, ani dla dziecka.

Naturalne antybiotyki w ciąży

Antybiotyki w ciąży stosowane są wyłącznie w ostateczności i pod ścisłą kontrolą lekarza. Takich ograniczeń nie mają jednak produkty znane z naturalnych właściwości przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych i przeciwzapalnych.

Naturalne wspieranie odporności w ciąży zapewnią m.in. czosnek, cebula, miód czy imbir. Oczywiście każdy z tych produktów powinien być stosowany w rozsądnych ilościach. Przyszłe mamy, które nie przepadają za smakiem czosnku czy cebuli, mogą przygotować sobie z nich syrop i pić codziennie po jednej łyżce.

Bezpieczne tabletki w ciąży

Mikroflora jelitowa ma ogromne znaczenie dla naszej odporności. Dobre bakterie wspierają odporność śluzówkową poprzez produkcję wydzielniczej immunoglobuliny A (sIgA) – przeciwciała obecnego we wszystkich błonach śluzowych organizmu. W trosce o mikroflorę jelitową warto sięgnąć po probiotyki – ale tylko te sprawdzone, polecone przez lekarza.

Ponadto koniecznie sięgnijmy po produkty wspierające rozwój prozdrowotnej mikroflory w jelitach. To przede wszystkim produkty bogate w błonnik – pełnoziarnisty ryż, lekko niedojrzałe banany, pełnoziarniste pieczywo itp. Probiotyki naturalnie występują też w kefirach, maślankach i innych sfermentowanych produktach mlecznych, jak również w różnego rodzaju kiszonkach.

Probiotyki są zalecane kobietom w ciąży nie tylko ze względu na wspieranie ich odporności, ale też na dobry start układu immunologicznego dziecka. Obecność dobrych bakterii w jelitach matki to dobra odporność maluszka już od dnia porodu.

Szczepienia w ciąży – czy są bezpieczne?

Baterie i wirusy zagrażają zdrowiu nie tylko ciężarnej, ale też jej nienarodzonego dziecka. O ile jednak z niewielkim przeziębieniem organizm przyszłej mamy sobie poradzi, o tyle infekcje wirusem grypy czy koronawirusem mogą wywołać poważne skutki. Wbrew opiniom niektórych, w ciąży można się szczepić – warto to zrobić szczególnie przed okresem jesienno-zimowym.

Badania nie wykazały szkodliwego działania szczepionek na COVID-19 na dziecko. Należy jednak odczekać z tą decyzją do drugiego lub trzeciego trymestru ciąży – wtedy płód jest już dobrze zagnieżdżony w macicy, a największe ryzyko jest już za nami. Oczywiście decyzję tę należy wcześniej skonsultować z lekarzem prowadzącym.

 

Źródło:
Hirnle L., Makowska-Donajska M., Suplementacja witamin i składników mineralnych podczas ciąży [w:] Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017, tom 2, nr 4, s. 166–172.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22504002/
https://instytut-mikroekologii.pl/probiotyki-w-ciazy-i-po-porodzie-jakie-stosowac
https://www.medme.pl/artykuly/naturalne-sposoby-na-wzmacnianie-odpornosci-w-ciazy,69161.html
https://www.mjakmama24.pl/ciaza/przebieg-ciazy/jak-wzmocnic-odpornosc-i-uniknac-przeziebienia-w-ciazy-aa-xjaE-QkbG-n1ff.html

PRZECZYTAJ TAKŻE: Szczepionka przeciwko COVID-19 dla kobiet w ciąży – najnowsze badania!

Szczepionka przeciwko COVID-19 dla kobiet w ciąży – najnowsze badania!

 

 

Anna Kruk

Dziennikarka i redaktorka. Z wykształcenia filolożka, z pasji - miłośniczka polskich jezior i amatorka Nordic Walking. W rzadkich chwilach między pracą a rodziną pochłania literaturę XIX-wieczną i norweskie kryminały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *