Edyta Litwiniuk o ciąży

Edyta Litwiniuk o ciąży i odejściu z SHAPE’a: „Moje życie wymagało przeorganizowania”

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. Specjalnie dla naszego serwisu o swoich 9 miesiącach opowie dietetyk, trener i była redaktor naczelna SHAPE’a – Edyta Litwiniuk. Jak ciąża zmienia ciało sportowca? Czy trzecia ciąża może być wyjątkowa? I co jest najważniejsze w trakcie starań o dziecko?

Gdy zaszłaś w trzecią ciążę, odeszłaś z SHAPE’a, w którym byłaś redaktor naczelną. Dlaczego?

Edyta Litwiniuk: Ciąża jest dla mnie najważniejsza – bezwzględnie! Zarówno obecna ciąża, jak i moje córeczki oraz mąż – to moje życiowe priorytety. Nigdy nie stawiałam pracy ponad moją rodzinę. Wiem, że to właśnie oni są najważniejsi – ich potrzeby, wspólne spędzanie czasu. Moja rodzina jest zawsze, a wszystko inne przemija.

Ciąża jest dla mnie wyjątkowym stanem i oczywiście można robić wiele rzeczy równolegle, jednak ja wiem, że należy też słuchać swojego ciała i tego co ono nam podpowiada, co należy w danym czasie robić. Dlatego ciąża sprawiła, że moje życie wymagało przeorganizowania. Chce dać jak najwięcej tej bezbronnej kruszynce, dlatego zmiany musiały być radykalne.  

A jak to jest z wyjątkowością tej ciąży. Wydawać by się mogło, że skoro to trzeci raz, to nic cię już nie zaskoczy.

Patrząc z boku rzeczywiście można tak pomyśleć, jednak ja postrzegam to inaczej. Dla mnie każda ciąża jest wyjątkowa. Każdą traktuję jako tę pierwszą, a każdą córeczkę jako tę jedyną. To absolutnie magiczny czas. Również dlatego, że tych 9 miesięcy to czas, gdy trzeba o siebie szczególnie dbać, często nawet bardziej niż wcześniej, bo przecież jestem już troszkę starsza, nie mam tyle czasu na odpoczynek, a ciąża jednak jest ogromnym obciążeniem.

A jak podchodzisz do zmian zachodzących obecnie w twoim ciele? Jako trenerka fitness masz ciało godne pozazdroszczenia.

Mam dystans do wielu zmian, które zachodzą w moim ciele. Uważam, że ciąża rządzi się swoimi prawami. Oczywiście tęsknię za swoim ciałem sprzed ciąży, jednak tylko pod kątem sprawności. Teraz nawet nałożenie butów czy skarpetek jest dla mnie problematyczne, bo niestety na tym etapie brzuszek jest tak duży, że utrudnia tak prozaiczne czynności.

A całą resztą się nie przejmuję. Jestem świadoma swojego ciała, dlatego wiem, że cellulit zniknie, a jędrność ciała pod wpływem treningu powróci.

Z resztą jakie ma to teraz znaczenie dla mojego życia? Najważniejsze jest dla mnie to, że mąż i moje córeczki akceptują mnie w pełni, taką jaka jestem. A przecież jestem zdrowa, pełna energii, pomysłów i dzięki temu mogę być dla nich super mamą i partnerką.

A co ze sportem – ćwiczysz w trakcie ciąży? Wiele kobiet bardzo się tego obawia, szczególnie tych, które o ciążę starały się latami… 

Tak, ćwiczę w ciąży, chcę jednak podkreślić, że nie zawsze i z pewnością nie codziennie. Każda ciąża rządzi się swoimi prawami i dla mnie najważniejszy jest komfort psychiczny. Trening ma być przyjemnością, ma dawać radość i szczęście, nie może stresować. Dlatego nie dziwię się dziewczynom, które nie chcą ćwiczyć w ciąży, bo mają jakieś obawy. Najważniejsze jest zdrowie psychiczne i fizyczne przyszłej mamusi oraz oczywiście maluszka.

Dlatego jeśli masz chęci, a twój lekarz pozwala na aktywność fizyczną, to ćwicz. Z kolei, jeśli nie czujesz się na siłach i wolałabyś wyjść na spacer, albo spędzić wieczór pod kocem i z książką, to nie zmuszaj się do treningu. To musi być naturalna potrzeba.

A co z powrotem do formy po porodzie? Często organizujesz wyzwania dla swoich czytelniczek, które pomagają im odzyskać siły. Co wtedy proponujesz młodym mamom?

Powrót do formy po porodzie musi przebiegać racjonalnie. Nie chodzi tutaj tylko o powrót do swojej masy ciała sprzed ciąży. To powinno dotyczyć całego naszego ciała m.in. wspomnianej już psychiki i gotowości do wzmożenia aktywności.

Chcę podkreślić, że bardzo ważne jest, aby organizm był zregenerowany, kobieta wyspana, a wyniki badań w normie. Masa ciała jest gdzieś na końcu.

Ja sama, mimo że po każdym porodzie ważyłam od razu tyle, co przed, to gotowa i w formie czułam się dopiero po kilku miesiącach. To naprawdę nie o kratę na brzuchu tu chodzi – trzeba zrozumieć, że tutaj najważniejsza jest sprawność i zdrowie. A jeżeli, któraś z Pań chciałaby zacząć ćwiczyć, to proponuję mój program treningowy FIT MAMA, który niedawno wydałam na DVD i jest do kupienia na http://sklep.edytalitwiniuk.pl/. Jest idealny dla kobiet po porodzie, jak i dla kobiet w ciąży.

 

Czasem przychodzi taki moment, kiedy nie wiesz co napisać… Nie wiesz jak podzielić się swoim szczęściem. Dlatego dziś Kochani po prostu chciałabym Wam pokazać owoc mojego najwspanialszego okresu jakim jest MACIERZYŃSTWO. To podsumowanie najważniejszego rozdziału w moim życiu. Cieszę się, że ta płyta treningowa może w końcu ujrzeć światło dzienne. Cieszę się, że będę mogła kiedyś pokazać ją moim 3 Córeczkom. Dziękuję mojemu wspaniałemu Mężowi, który nad wszystkim czuwał i dbał o każdy szczegół. @wojteklitwiniuk bez Ciebie nie byłoby tego wszystkiego 💓 Płyta DVD FIT MAMA skierowana jest dla kobiet w ciąży i wracających do formy po porodzie. Zawiera 3 pełne treningi i bonus w postaci ćwiczeń na zdrowy kręgosłup. Właśnie teraz ruszyła oficjalna PRZEDSPRZEDAŻ, która trwać będzie do niedzieli 4 marca. Płyty się już tłoczą i wysyłane będą w poniedzialek 5 marca, by były u Ciebie na DZIEŃ KOBIET. Jeśli zamówisz w przedsprzedaży to dodatkowo otrzymasz NIESPODZIANKĘ w postaci mini produktów @palmerspolska *. Płytę możesz zamówić w moim sklepie http://sklep.edytalitwiniuk.pl (aktywny link w bio). Tak się cieszę. Aż kręci mi się w głowie z tych emocji 😍 Dziękuję za wszystko 💞 @annalewandowskahpba Tobie dziękuję szczególnie. Ty wiesz za co! Anioł nie kobieta 💞💞💞💞 @pumaperformance @palmerspolska @mamissima @dentalfraternity_stomatologia #mamaDHA @listydomamy.pl Make-up @gabimakeupcreator Rzęski @anna_zimna_lashmaker *Oferta limitowana, ważna w przedsprzedaży do wyczerpania zapasów 🙂 #FITMAMA #DvdFitMama #32weeks #happy #girl #fitmama #inspirepregnancy #motherofthree #love #family #fitness #strong #healthy #fitmom #instamatka #pregnant #pregnancyworkout #fit #happy #rodzęw2018 #8months #babybump #mybaby #mygirl #mydreams #32weekspregnant #edytalitwiniuk #annalewandowska #healthyteam #healthyciąża

Post udostępniony przez Edyta Litwiniuk (@edytalitwiniuk.pl)

A jakie masz rady dla kobiet, które są w trakcie starań o dziecko? Jak przygotować się do ciąży?

Mam wiele przykładów ze swojego otoczenia, czy wśród swoich podopiecznych, którym zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie aktywności umożliwiło zajście w ciąży. Bardzo ważne, aby te zmiany dotyczyły nie tylko kobiety, a obojga partnerów. Dlatego też higieniczny tryb życia powinien prowadzić również mężczyzna.

W trakcie starań o dziecko to nie tylko organizm kobiety musi się zmieniać, nie wszystko spoczywa na barkach kobiet. Dlatego jeśli już od dłuższego czasu staracie się bezskutecznie o dziecko, to obok diagnostyki i znalezienia przyczyny tego stanu, należy postawić na zdrowe odżywianie i aktywność. To wszystko stanowi klucz do poczęcia maluszka.

Podczas prowadzonych przez nas spotkań dla kobiet długo starających się o dziecko „Obudź w sobie życie” często uczestniczki mówią nam, że nie mogą się przekonać do ćwiczeń, nie są w stanie regularnie ćwiczyć. Jak to zmienić?

Szczerze mówiąc wszystko zależy od osoby. Zależy przede wszystkim, czym takie stanowisko jest spowodowane. Z doświadczenia wiem, że niestety często są to zwykłe wymówki. Znając przykłady wielu osób z mojego otoczenia i wiedząc, jak pozytywny wpływ miały ćwiczenia na proces zajścia w ciążę, nielogicznym wydaje się fakt nie ćwiczenia, gdy jesteśmy w trakcie starań i bardzo chcemy mieć dziecko.

Bardzo często osoby, które zaczynały ćwiczyć, chudły i dzięki temu zachodziły w ciążę. Dlatego trzeba sobie szczerze odpowiedzieć na pytanie, na czym nam zależy.

A ruch można pokochać – w trakcie starań jest naszym prawdziwym sprzymierzeńcem. Bardzo ważne jest, aby wymazać z pamięci sytuacje, kiedy byliśmy karani ruchem, np. w szkole i znaleźć taki rodzaj aktywności, który będzie sprawiał nam radość. Bez wymówek i bez zmuszania. Wiem, że efekty przyjdą szybciej niż nam się wydaje. Dlatego kochane, życzę wszystkim przyszłym rodzicom spełnienia marzeń i posiadania potomstwa. Dbajcie o siebie, tryskajcie energią i bądźcie zmotywowawne!

Rozmawiała: Sonia Młodzianowska


e.litwiniuk-zdjecie-glowne-nieplodnirazem

Edyta Litwiniuk – mama, trener, dietetyk, szkoleniowiec. Absolwentka studiów doktoranckich w AWF w Warszawie, specjalista ds. dietetyki i planowania żywienia, magister wychowania fizycznego, nauczyciel akademicki. Autorka programu treningowego dla wiecznie początkujących BODY LIFTING wydanego dla SHAPE i autorka Pregnicious Program, skierowanego dla kobiet w okresie macierzyństwa wydanego na DVD pt. FIT MAMA. Współautorka warsztatów „Healthy Ciąża” razem z Anią Lewandowską. Współtwórczyni z NFZ pierwszej w Polsce aplikacji treningowo-żywieniowej dla kobiet w ciąży „Sweet Pregna”. Ponadto wykładowca na kursach instruktorskich i trenerskich, wielokrotna medalistka mistrzostw Polski w lekkiej atletyce i była zawodniczka kadry narodowej. Trener personalny, trener II klasy lekkoatletyki, instruktor fitness–kulturystyki i fitness–nowoczesne formy gimnastyki, instruktor kajakarstwa, wychowawca i kierownik placówek wypoczynku dzieci i młodzieży. Ekspert regularnie pojawiający się w programach telewizyjnych, np: „Pytanie na Śniadanie”, „Wstajesz i wiesz”, „Strefa Trenera”, „Tak jest”. Na co dzień prowadzi Akademię Sportowo-Szkoleniową Extreme Academy i bloga www.edytalitwiniuk.pl. Prywatnie szczęśliwa żona i mama Julci i Róży.


Polecamy także:

Kasia Bigos: Wiem, że to będzie mój najważniejszy „projekt życia”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *