Bezsenność i niepłodność. 6 sposobów, które pozwolą ci szybko zasnąć

Co trzeci Polak ma problemy z zasypianiem bądź budzi się w ciągu nocy. Eksperci przypominają, że w trakcie snu regeneruje się cały organizm, dlatego też należy zadbać zarówno o jego ilość, jak i jakość. Staracie się o potomstwo i cierpicie na bezsenność? Poznaj istotę problemu i 6 wskazówek, jak zadbać o komfort snu. 
Na bezsenność cierpi już 35 proc. Polaków. Z badań wynika, że zaburzenia snu dotyczą częściej kobiet niż mężczyzn i niestety nie dotyczą już jak dotychczas osób w starszym wieku a głównie osób w wieku średnim. Niestety jest to problem narastający, dlatego jak najwcześniej należy podjąć odpowiednie kroki, aby sen był prawidłowy. Z medycznego punktu widzenia bezsenność, inaczej nazywana insomnią, oznacza trudności w zasypianiu. O bezsenności mówimy również wtedy, gdy w nocy doświadcza się częstych wybudzeń. Co ciekawe z definicji, bezsenność jest również wtedy, gdy po kilku godzinach snu budzimy się niewyspani.
Od długości i jakości snu zależy prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, dlatego też obecnie bezsenność zaliczana jest już nie do objawów, a chorób, dlatego też wymaga leczenia.
Bezsenność ma trzy oblicza – wyróżniamy bezsenność: przewlekłą, krótkotrwałą (do 3 tygodni) i przygodną (kilkudniowa). Nie należy bagatelizować bezsenności przygodnej i krótkotrwałej, jednak należy mieć na uwadze również to, że takie zaburzenia mogą być wywołane zupełnie naturalnymi reakcjami takimi jak: silne emocje, przemieszczanie i związana z nim zmiana czasu, czy używki (mocna kawa).

Gdzie szukać przyczyn bezsenności?

Bezsenność może mieć mnóstwo przyczyn. Wiele z nich może nie wiązać się z chorobami i być łatwa do modyfikacji. Należą do nich przede wszystkim: sen w ciągu dnia, spożywanie dużej ilości mocnej kawy i herbaty, brak aktywności sportowej w ciągu dnia, zmienne godziny snu, duże posiłki, czytanie bądź oglądanie telewizji przed snem, a także nieodpowiednie warunki panujące w sypialni (za wysoka temperatura, brak świeżego powietrza, hałas). 
 
Niepłodność jest jedną z przyczyn bezsenności. Gdy czas oczekiwania na dziecko wydłuża się, martwisz się kolejną procedurą, boisz się rezultatów badań, czy stresujesz, bo przecież nie wiesz, czy kiedykolwiek zostaniecie rodzicami możesz mieć problemy ze snem. Badania dowodzą, że stany lękowe, stres i depresja powodują bezsenność. Dlatego, gdy po raz kolejny wróci do ciebie strach, negatywne myśli i wiele innych obaw, pomyśl, że może to odbić się na twoim śnie – tym samym zmniejszysz szansę na osiągnięcie upragnionego przez was celu.
 
Oprócz tego bezsenność jest również chorobą, która występuje także przy schorzeniach układu nerwowego, układu krążenia bądź układu pokarmowego, także w nowotworach i zaburzeniach psychicznych.

Przyczyną mogą być zaburzenia hormonalne

Kolejną przyczyną bezsenności mogą być zaburzenia hormonalne, które występują u osób borykających się z niepłodnością. Bezsenność jest jednym z objawów występującym u kobiet z niskim poziomem progesteronu. Dlatego też, kobiety borykające się z PCOS (zespół policystycznych jajników), mające niski poziom tego hormonu mogą cierpieć również na zaburzenia snu. 
 
 
Niski poziom progesteronu i tym samym brak owulacji przy dużym nasileniu występuje również w nadczynność tarczycy (hipertyreoza). Stan chorobowy wynikający z nadmiernej produkcji hormonów tarczycy również może objawiać się bezsennością. Ponadto, produkcja progesteronu zmniejsza się również, gdy w organizmie nagromadzony jest hormon stresu – kortyzol. Tym samym, po raz kolejny widzimy, że stres, który towarzyszy Ci przed badaniami bądź obawy wynikające z braku potomstwa mogą cię jeszcze bardziej oddalać od tego celu. Niestety również niektóre leki stosowane w zaburzeniach hormonalnych mogą zmniejszać poziom progesteronu, przez co twoj sen będzie także zaburzony.

Czy bezsenność da się wyleczyć?

Bezsenność jest chorobą, którą trzeba leczyć. Oczywiście na samym początku wystarczy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który ją zdiagnozuje. Bardzo często zalecana jest tylko modyfikacja przyczyn związana z nieprawidłową dietą czy nawykami stylu życia. Warto podkreślić, że nie zaleca się samodzielnego przyjmowania suplementów ułatwiających zasypianie – takie działania zawsze należy skonsultować z lekarzem. Bardzo często te substancje chemiczne niszczą organizm, jeszcze bardziej pogłębiając problem.
Aby poradzić sobie z bezsennością należy ponownie nauczyć się zasypiać. Brzmi dziwnie? Bardzo często problemy z bezsennością związane są ze złymi nawykami zasypiania, które praktykowane były już w dzieciństwa (osoby, których rodzice nie wykształcili prawidłowych rytuałów snu mają częściej problemy z bezsennością w dorosłym życiu).
Gdy eliminacja czynników predysponujących do bezsenności nie pomaga i mamy do czynienia z bezsennością przewlekłą stosuje się leczenie farmakologiczne i terapeutyczne pod ścisłą kontrolą specjalisty.

6 zasad zdrowego snu – zastosuj i wstań z uśmiechem!

Bezsenność może minąć, gdy zastosujesz w swoim życiu kilka zasad zapewniających komfortowy sen. Niektóre z nich są bardzo proste, dlatego jeśli i ty masz problemy z zasypianiem, to koniecznie wprowadź je w swoje życie. Osiągniesz dzięki temu zdrowy i komfortowy sen. 

1. Śpij w ciemnej, chłodnej i wywietrzonej sypialni.

2. Sprawdź, ile godzin potrzebujesz, aby się wyspać. Standardowo jest to 8 godzin snu, jednak należy pamiętać, że nie dla każdego jest to optymalny czas.

3. Wycisz się przed snem. Nie oglądaj telewizji, nie słuchaj głośno muzyki, nie używaj smartfona. 

4. Bezpośrednio przed snem nie spożywaj ciężkostrawnych posiłków.

5. Zadbaj o łóżko z odpowiednim materacem. Nie musi to być łoże z baldachimem, ale narożnik czy rozkładana wersalka nie zawsze zapewnią Ci komfortowy sen.

6. Kładź się i budź o podobnych porach. Przyzwyczaj do nich swój organizm.

Polecamy także:

Hormony szaleją i wypadają ci włosy? Oto 7 rad, jak temu zaradzić!

Starasz się o dziecko? Jedz śniadania – na dzień dobry i dobrą płodność

Kofeina wpływa na płodność. Oto 10 sposobów, by odzwyczaić się od kawy

reklama

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *