Joga hormonalna. Na ratunek płodności

Nieuregulowane hormony potrafią uprzykrzyć życie. Są przyczyną wielu schorzeń, które w efekcie mogą prowadzić do problemów z płodnością. Obok wsparcia medycznego, pomocne okazują się być regularne ćwiczenia, a dokładniej „wewnętrzny masaż” za pomocą pozycji (asan), którymi charakteryzuje się joga hormonalna.

Joga kojarzy się głównie ze spokojnymi ćwiczeniami mającymi na celu rozciąganie ciała, ćwiczenie technik relaksacji oraz oddechu. Tymczasem odmian jogi jest bardzo wiele, a jedną z nich jest joga hormonalna. Twórcy tej metody zapewniają, że dzięki specjalnym sekwencjom ćwiczeń, tzw. asan, jesteśmy w stanie pobudzić do działania gruczoły dokrewne, zwłaszcza tarczycę i jajniki i w efekcie uregulować poziom hormonów w organizmie.

Estrogeny pod kontrolą  

Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą być uzupełnieniem i wsparciem dla tradycyjnych metod leczenia. Joga może być pomocna w wielu kobiecych dolegliwościach, za które odpowiada nieuregulowana gospodarka hormonalna.  

– Przyczyn braku równowagi hormonalnej w organizmie kobiety może być wiele – tłumaczy Irena Kertyczak, pierwsza w Polsce terapeutka jogi hormonalnej, która ukończyła kurs u autorki metody Dinah Rodrigues. – Podstawowa przyczyna to wiek – od 35. roku życia w organizmie kobiety spada poziom estrogenów. Jednak za brak równowagi mogą odpowiadać dolegliwości takie jak zespół jajników policystycznych, przedwczesna menopauza, zaburzenie cyklu miesięcznego, niedoczynność tarczycy. A to może powodować trudności z zajściem w ciążę. Dzisiaj kobiety coraz później decydują się na dziecko, a od 35. roku życia płodność w naturalny fizjologiczny sposób spada.

Joga hormonalna pozwala na zahamowanie procesu spadku poziomu żeńskich hormonów, a nawet pomaga  wznowić ich wytwarzanie – mówi.

Twórczynią jogi hormonalnej jest Brazylijka Dinah Rodrogues. W swojej autorskiej książce „Joga hormonalna. Jak zachować  hormonalną równowagę” przekonuje, że poziom estrogenów podczas terapii może się ponieść o 500 a nawet 600%!

Przedwczesna menopauza i PCOS

Jak przekonuje Irena Kertyczak, joga hormonalna z powodzeniem jest stosowana m.in. w przypadku przedwczesnej menopauzy. – Przyczyny przedwczesnej menopauzy mogą być różne, na przykład wstrząs emocjonalny, nadmierny trening, bardzo niska waga itp. Dzięki terapii jogą hormonalną poziom hormonów powraca do normy i płodność zostaje  przywrócona – wyjaśnia terapeutka. Podobny efekt można uzyskać w przypadku zespołu policystycznych jajników. – Po 3 do 4 miesiącach ćwiczeń tkanka jajników wraca do normy, a miesiączka się normalizuje. Moje doświadczenia są takie same jak u Dinah Rodrigues – po 4 do 6 miesiącach ćwiczeń, większość ćwiczących kobiet  doczekało się upragnionej ciąży – mówi instruktorka.

Joga hormonalna przeznaczona jest również dla kobiet zmagających się ze zmiennymi stanami emocjonalnymi.

– Drażliwość, chwiejność emocjonalna, napady płaczu, bezsenność, niepokój, stres oraz inne objawy emocjonalne, takie jak senność, uczucie zmęczenia i depresja znikały po 2 do 3 miesiącach ćwiczeń. Terapia jogą reaktywuje nie tylko poziom hormonów, ale również sprzyja uzyskaniu emocjonalnej równowagi, co wpływa na płodność niezwykle korzystnie – zapewnia Irena Kertyczak.

Specjalne „asany” z powodzeniem stosuje się również przy zaburzonym cyklu menstruacyjnym, niedoczynności tarczycy/Hashimoto, przy chęci zwiększenia libido oraz nawet przy problemach skórnych np. z trądzikiem o podłożu hormonalnym.

Specjalny „harmonogram” ćwiczeń

Joga hormonalna to kombinacja asan, połączona ze specjalnymi technikami oddechowymi i energetyzującymi. Jest wykonywana dynamiczniej niż tradycyjna hatha-joga. Wśród pozycji wyróżnia się takie, które działają na okolice krocza i stymulują przepływ krwi do narządów rozrodczych. Wyróżnia się ok. 20 serii ćwiczeń, które należy odpowiednio powtarzać.  Najlepiej ćwiczyć pod okiem certyfikowanego terapeuty. – Każdy przypadek jest konsultowany indywidualnie i dla każdej uczestniczki jest przewidziany inny „harmonogram”  ćwiczeń. Im bardziej skomplikowany przypadek, tym częściej poleca się ćwiczyć. Nawet do 7 razy w tygodniu. Należy to robić regularnie przez kilka miesięcy – wyjaśnia Irena Kertyczak.

Jogę hormonalną można ćwiczyć w dni płodne, natomiast podczas miesiączki należy zrobić przerwę.

Joga hormonalna dla mężczyzn

Jak się okazuje, joga hormonalna świetnie nadaje się dla panów. – U mężczyzn również zmienia się równowaga hormonalna, od 40. roku życia zaczyna spadać poziom hormonów, zwłaszcza testosteronu, hormonu płciowego, który odpowiada za masę mięśniową, siłę mięśni oraz porost włosów. Może spadać libido, pojawić się drażliwość, bezsenność itp. Poziom hormonów spada również pod wpływem stresu – gdy mężczyzna cierpi na syndrom wypalenia zawodowego i życiowego. Joga hormonalna działa na panów holistycznie. Pomagają ćwiczenia, ale i specjalne techniki antystresowe – mówi Irena Kertyczak, która jest jedyną w Polsce certyfikowaną terapeutką jogi hormonalnej dla mężczyzn. – Co ciekawe, w Niemczech, na takie zajęcia panowie mogą otrzymać dofinansowanie z kasy chorych. Podobnie jak na większość zajęć jogi – dodaje.

Joga hormonalna nie jest wskazana dla osób chorujących na raka piersi, mających duże mięśniaki, zaawansowaną endometriozę, ciężkie choroby serca, czy zaawansowaną postać osteoporozy. Również ciąża jest przeciwskazaniem.

Osoby zainteresowane jogą mogą szukać grup ćwiczących w swoim mieście, ale, jak wyjaśnia terapeutka, z powodzeniem można nauczyć się jogi podczas zajęć online, a potem samodzielnie ćwiczyć w domu.  

 

 

Irena Kertyczak – pierwsza w  Polsce terapeutka jogi hormonalnej,  która ukończyła kurs u autorki metody Dinah Rodrigues (2007 r)  Od  2006 r. jest  nauczycielką jogi wg metody Sivanandy.  Posiada również dyplomy uprawniające do prowadzenia zajęć metodą Vinyasa Power Yogi  oraz Yin Yogi. Od 2011 roku prowadzi jogę hormonalną  dla mężczyzn oraz dla diabetyków  (certyfikat również u Dinah Rodrigues). Jest  licencjonowaną instruktorką  technik medytacyjnych  i relaksacyjnych. W jodze szuka źródła harmonii wewnętrznej, wyciszenia i relaksu, a także sposobu na sprawne i zdrowe ciało. Jej  pasją jest ciągły rozwój, samodoskonalenie, poznawanie i odkrywanie nowych obszarów wzbogacających wiedzę o sobie i innych. Misją –  inspirowanie ludzi w rozwoju do lepszego i szczęśliwszego życia. Jako entuzjastka różnych stylów jogi, certyfikowany doradca ajurwedyjski, dyplomowany coach zdrowia i żywienia wspiera kobiety różnymi metodami pracy z ciałem, umysłem i duszą. www.jogahormonalna.pl, www.happyyoga.pl             

 

 

Tekst: Agata Panas

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zajść w ciążę naturalnie? Program przygotowujący do zdrowego poczęcia

Jak zajść w ciążę naturalnie? Program przygotowujący do zdrowego poczęcia

                                                              

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *