Naukowcy alarmują: Pijesz kawę w ciąży? Dziecko może mieć nadwagę

Badanie przeprowadzone przez The Norwegian Mother and Child Cohort Study wykazały podwyższone ryzyko nadwagi u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, których matki piły w ciąży kawę oraz spożywały kofeinę w innej postaci.

Badanie opublikowane w magazynie BJM Open dotyczyło picia kawy w ciąży i wpływu kofeiny na wagę i zdrowie dziecka. W latach 2002-208 przebadano 50 943 kobiet w ciąży i analizie poddano ich dzieci w okresach: 6 tygodni po urodzeniu, 3 miesiące, 6 miesięcy, 8 miesięcy, 12 miesięcy, 2 lata, 3 lata, 5 lat, 7 lat i 8 lat po urodzeniu.

Wnioski: dzieci matek, które spożywały w ciąży 200-300 mg kofeiny były bardziej narażone na nadwagę w wieku przedszkolnym i szkolnym. W związku z tym rosło także ryzyko powikłań zdrowotnych takich jak: cukrzyca typu II, problemy sercowo-naczyniowe.

Kawa w ciąży – ile można pić?

Zdania na temat tego, czy można pić kawę w ciąży oraz jakie ilości, są rozbieżne.

Dotychczasowe badania (m.in. przeprowadzone przez Food Standard Agency w 2016 r.) określały ilość 200 mg kofeiny jako bezpieczną w ciąży dla kobiety i dziecka. Podobne wytyczne przekazuje również Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) za bezpieczne przyjmuje nawet 300 mg.

PAMIĘTAJ! Kawa to nie jedyna źródło kofeiny. Znajduje się ona także w czarnej herbacie, zielonej herbacie, coca-coli, czekoladzie oraz napojach energetycznych.

Warto jednak mieć na uwadze, że spożywanie kawy utrudnia przyswajanie żelaza i wapnia, a niedobory tych pierwiastków często występują w ciąży. Jeśli taka sytuacja występuje, zdecydowanie należy ustalić z lekarzem, czy picie kawy w ciąży w ogóle jest możliwe.

Niektóre ciężarne skarżą się także, że po wypiciu kawy mają zgagę oraz odczuwają dolegliwości żołądkowe.

 

>> Zachcianki ciążowe i wilczy głód – ile jeść w ciąży, by po urodzeniu nie mieć nadwagi <<

Zachcianki ciążowe i wilczy głód - ile jeść w ciąży, by po urodzeniu nie mieć nadwagi

Co na pobudzenie zamiast kawy?

Przede wszystkim warto rozważyć, czy kawa rzeczywiście działa pobudzająco, czy raczej jest formą codziennego rytuału. Jeśli to drugie, z łatwością można ją zastąpić choćby kawą bezkofeinową lub smakowymi herbatami.

Jeśli ciężarna nie wyobraża sobie funkcjonować bez kawy, bo to był jej sprawdzony sposób na rozbudzenie, to warto wypróbować poniższe zamienniki:

  • Matcha latte – jest to tradycyjna japońska herbata, która bogata jest w przeciwutleniacze, witaminy, błonnik pokarmowy, cynk, potas, wapń, żelazo i chlorofil. Jedna filiżanka zawiera ok. 50 mg kofeiny. Kobiety w ciąży mogą pić matcha latte.
  • Woda z cytryną – woda wypita na czczo pobudza organizm do pracy i działa energetycznie. Warto wyrobić w sobie nawyk porannej szklanki wody z cytrynę lub limonką (w okresie zimowym warto dorzucić miód i imbir).
  • Zielona herbata – zawiera dwa razy mniej kofeiny, a jest równie pobudzająca (a może nawet bardziej) niż kawa. Ponadto jest cennym źródłem przeciwutleniaczy, ma działanie antynowotworowe, przeciwmiażdżycowe, obniża poziom cholesterolu we krwi, wpływa korzystnie na naczynia krwionośne. Ważne, aby odpowiednio zaparzyć zieloną herbatę: liście parzone krótko 2-3 minuty działają pobudzająco, a długie parzenie 8-10 min wpływa uspokajająco.

Źródło: https://bmjopen.bmj.com/content/8/3/e018895

fot: pexels.com/Kaboompics .com

 

POLECAMY TAKŻE:

Czy dieta wegetariańska w ciąży jest zdrowa? Dieta kobiet w ciąży: fakty i mity

 

Agnieszka Woźniak

Redaktorka i korektorka językowa. Pisze od kiedy pamięta, a w międzyczasie zajmuje się tropieniem zagubionych przecinków i poprawianiem błędów ortograficznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *