Nie możesz zajść w ciążę? Sprawdź, jak duży masz niedobór witaminy D
Artykuł sponsorowany

Nie możesz zajść w ciążę? Sprawdź, jak duży masz niedobór witaminy D

Niedobory witaminy D powodują nie tylko skłonność do złamań kości, obniżenie odporności, zwiększone ryzyko chorób autoimmunologicznych czy depresję, ale także poważne zaburzenia płodności. Witamina D w znacznym stopniu oddziałuje na układ rozrodczy: zwiększa spermatogenezę i rozrodczość oraz hamuje rozrost endometrium. Wspomaga zarówno dojrzewanie komórek jajowych, jak implantację zarodków w macicy.

Istnieje ponad 130 badań naukowych, które potwierdzają, że niedobory witaminy D znacząco wpływają na zaburzenia płodności. Wbrew powszechnej opinii, witamina ta nie tylko odpowiedzialna jest za prawidłowy rozwój układu kostnego czy mięśniowego, ale także ma olbrzymi wpływ na układ rozrodczy.

Według większości doniesień naukowych, niedobór witaminy D może niemal o połowę obniżać szanse na ciążę. Autorzy badań – lekarze i naukowcy tłumaczą to tym, że witamina D wspomaga zarówno dojrzewanie wysokiej jakości komórek jajowych, jak implantację zarodków w macicy.

Ma ona jednak nie tylko znaczenie dla kobiet, ale także istotnie poprawia płodność mężczyzn. Jedno z badań na Uniwersytecie Kopenhaskim wykazało, że mężczyźni z wyższym poziomem witaminy D we krwi mieli większą liczbę plemników w jednostce objętości nasienia, charakteryzującą się większą ruchliwością. Inne badanie wykazało, że poziom testosteronu jest wyższy u mężczyzn z prawidłowym stężeniem tej witaminy we krwi. A popęd płciowy u mężczyzn jest silnie zależny od odpowiedniej ilości testosteronu.

WAŻNE: Udowodniono, że zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D występuje u osób z otyłością i znaczną nadwagą. Dzieje się tak dlatego, że organizm otyłych zamiast wykorzystywać witaminę na bieżące potrzeby, gromadzi ją w tkance tłuszczowej w postaci nieaktywnej pochodnej. Ludzie otyli mają także obniżoną syntezę skórną – głównie dlatego, że ich aktywność fizyczna na świeżym powietrzu także jest ograniczona. Otyłość to także poważna przyczyna niepłodności, dlatego jeśli starasz się o dziecko – zadbaj o prawidłową wagę i odpowiednią dietę uzupełnioną w odpowiednią dawkę witaminy D.

Witamina D – kiedy i w jakim celu zrobić badanie

Faktem jest, że prawie 95 proc. Polaków ma niedobór witaminy D. Warto jednak zrobić badanie, które wykaże, jak duży jest ten brak, a co za tym idzie pozwoli dobrać odpowiednią suplementację oraz właściwą dawkę.

Ponadto badanie poziomu witaminy D należy wykonać w przypadku:

  • ​​​​​​Kontroli w czasie przyjmowania witaminy D3 – po ok. 3 miesiącach od rozpoczęcia leczenia
  • Osoby po 65 r.ż.
  • Kobiety w wieku okołomenopauzalnym
  • Osoby z nadwaga / niedowaga
  • Osoby w niewielką aktywnością fizyczną – mniej niż 30 minut wysiłku fizycznego dziennie
  • Osoby na dietach eliminacyjnych / diecie bezmlecznej / osoby z nietolerancja laktozy
  • Osoby z upośledzoną odpornością – cierpiące na częste infekcje bakteryjne lub wirusowe
  • Osoby chore na osteoporozę / chorby układu sercowo – naczyniowego / choroby autoimmunologiczne ( RZS, Hashimoto, cukrzyca t.1, łuszczyca)
  • Osoby w upośledzonym wchłanianiem z przewodu pokarmowego – stany zapalne jelit, IBS

 

Jeśli nie mamy stwierdzonych bardzo zauważalnych i zdiagnozowanych przez lekarza niedoborów witaminy D, możemy korzystać z bogatej oferty aptek, w których znajdziemy rozmaite preparaty z witaminą D. Jeśli jednak poziom witaminy jest zdecydowanie za niski, lekarz może wypisać „lek” na receptę i precyzyjnie ustali ilość jednostek dziennie, co istotne jest zwłaszcza dla osób z zaburzeniami płodności.

Jak sprawdzić poziom witaminy D

Materiałem do badania jest krew. Badanie nie wymaga specjalnego przygotowania. Można je wykonać o dowolnej porze dnia i nie musimy być na czczo.

WAŻNE: Jeśli już suplementujemy witaminą D3 NIE ODSTAWIAMY JEJ DO BADANIA. Nie odstawiamy również żadnych innych leków.

Badanie może zlecić lekarz lub możemy zrobić je sami w odpowiednim laboratorium.  

Witamina D3 – interpretacja wyników/zakresy referencyjne

  • 0 – 20 ng / ml – niedobór – leczenie niedoborów
  • 20 – 30 ng/ml – stężenie niewystarczające – umiarkowane zwiększenie dobowej dawki witaminy D3
  • 30 – 50 ng.ml – stężenie optymalne – utrzymanie stosowanej dawki dla osób bez niedoborów
  • > 50 – 100 ng/ml – stężenie wysokie – zmniejszenie stosowanej dawki lub zaprzestanie suplementacji
  • > 100 – stężenie potencjalnie toksyczne – zaprzestanie suplementacji

Witamina D – gdzie jej szukać w jedzeniu

Witaminę D znajdziemy przede wszystkim w rybach. Nie należy ich jednak smażyć, a raczej piec czy dusić, ponieważ smażenie w znacznym stopniu niszczy stężenie witaminy.

W niewielkich ilościach witaminę D znajdziemy także w jajkach, pełnym mleku, wątrobie czy dojrzewających serach. Niestety, ale nawet codzienne jedzenie tych produktów może okazać się niewystarczające, by wyrównać poziom witaminy w organizmie. Dlatego – zwłaszcza jesienią i zimą – warto dodatkowo zaopatrzyć się w dobrej jakości suplementy.

Latem z kolei warto czerpać z dobroczynnego działania promieni słonecznych, dzięki którym w naturalny sposób pobudzana jest synteza tej witaminy. Wystarczy 15 minut dziennie ekspozycji na słońce (warunkiem jest 18 proc. odkrytego ciała), by pokryć ok. 90 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę D.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Starasz się o dziecko? Idź w stronę słońca. Wiesz, czym jest dieta słoneczna?

Karolina Wagner

Dziennikarka, redaktorka, absolwentka Polonistyki na UW. Woli słuchać niż mówić, biegać niż siedzieć, medytować niż dywagować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *