On i ona na diecie propłodnościowej – to naprawdę ma sens!

Jakich produktów należy unikać podczas starań o dziecko? Jakie oznaczenia na opakowaniach produktów powinny sprawić, że odłożymy je z powrotem na półkę? Jak zbyt mała ilość pitej wody wpływa na obniżenie płodności? I co to znaczy odpowiednia suplementacja podczas starań o ciążę? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk kliniczny Adrianna Barczyńska z kliniki InviMed w Katowicach – jedna z najlepszych specjalistek od żywienia w trakcie starań o dziecko.

Jakich produktów należy unikać podczas starań o dziecko?

Podczas starań należy dbać, by w codziennym jadłospisie znajdowały się głównie produkty, które mają wysoką gęstość odżywczą i których spożycie niesie za sobą jak najwięcej korzyści dla zdrowia.

„Należy unikać produktów niewnoszących dla nas żadnej wartości poza dostarczaniem energii. Będą to na przykład wafle ryżowe, pieczywo z oczyszczonej mąki, chipsy czy słodkie napoje.”

Oprócz żywności mającej znikomą wartość odżywczą należy unikać produktów, które mogą negatywnie wpływać na zdrowie – będą to na przykład produkty zawierające utwardzone tłuszcze roślinne – są one źródłem kwasów tłuszczowych typu trans.

Jak działają kwasy typu trans?

Kwasy tłuszczowe typu trans działają prozapalnie na nasz organizm, a ich źródłem są na przykład margaryny kostkowe, żywność wysokoprzetworzona, dania gotowe, zupy i sosy w proszku, żywność typu fast-food, słodycze, pieczywo cukiernicze, chipsy i inne słone przekąski. Kolejną grupą produktów, których należy unikać w trakcie starań, są produkty dostarczające dużych ilości cukrów prostych. Ich nadmiar może wpływać na gospodarkę hormonalną i wpływać na zmniejszenie płodności, np. poprzez negatywny wpływ na owulację.

Jakie oznaczenia na opakowaniach produktów powinny sprawić, że odłożymy je z powrotem na półkę?

Etykieta ma za zadanie ułatwić nam wybór produktu zgodny z potrzebami, a znakowanie nie może wprowadzać w błąd, przypisywać właściwości, których nie posiada, ani sugerować, że produkt posiada szczególne właściwości, jeżeli wszystkie podobne produkty spożywcze posiadają takie właściwości. Mimo to powinniśmy zachować czujność i dokładnie czytać skład wybieranych produktów. Producent musi zachować odpowiednią kolejność na etykiecie – od składnika, którego jest najwięcej, do takiego, którego jest najmniej. Dzięki temu łatwo odrzucimy produkty, których podstawowym składnikiem jest np. cukier lub syrop glukozowy.

Czego jeszcze dowiemy się z opisu składu?

Ze składu dowiemy się również, czy smak i kolor produktu zawdzięczany jest naturalnym dodatkom, takim jak wsad owocowy, czy dzięki aromatom i barwnikom. W przypadku produktów mlecznych powinniśmy zwracać uwagę czy w trakcie produkcji nie zostały zagęszczone mlekiem w proszku, które jest źródłem utlenionego cholesterolu. Bezwzględnie należy eliminować również produkty zawierające utwardzone oleje roślinne będące źródłem wspomnianych już kwasów tłuszczowych typu trans.

Aby uniknąć szkodliwych dodatków, nasza dieta powinna opierać się na podstawowych produktach – jak najmniej przetworzonych oraz powinniśmy starać się przygotowywać jak najwięcej potraw samodzielnie. Na przykład zamiast wybierać jogurt o smaku owocowym, warto do jogurtu naturalnego dodać owoce samodzielnie, nie zajmie nam to dużo więcej czasu, a dzięki temu oszczędzimy sobie spożywania dużej ilości cukru, barwników i aromatów.

Dlaczego podczas starań o dziecko alkohol nie pomoże, a może przeszkodzić?

Spożywanie alkoholu wpływa zdecydowanie negatywnie na starania o dziecko. Ma on przede wszystkim działanie toksyczne na nasz organizm, zwiększa stres oksydacyjny, ma negatywny wpływ na stan odżywienia, a przecież w trakcie starań chcemy uzyskać odwrotny efekt.

„Napoje alkoholowe mają również wysoki indeks glikemiczny, co wpływa na gospodarkę hormonalną i może zaburzać owulację. W przypadku mężczyzn regularne picie alkoholu również może nieść za sobą negatywne skutki w postaci obniżenia parametrów nasienia.”

Należy pamiętać, że proces produkcji dojrzałego nasienia trwa około 3 miesięcy, więc nie wystarczy tylko chwilowe odstawienie alkoholu, aby poprawić parametry. W trakcie starań o dziecko rezygnacja z picia alkoholu wydaje się być bardzo istotna również ze względu na teratogenny wpływ na rozwijający się płód.

A jak zbyt mała ilość pitej wody wpływa na obniżenie płodności?

Odpowiednie nawodnienie wpływa na prawidłowy przebieg procesów metabolicznych w naszym organizmie, a także zapewnia efektywne odprowadzanie toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, a co za tym idzie – jest niezbędne dla wspierania płodności.

„Niedostateczna ilość płynów może negatywnie wpływać do gospodarkę hormonalną oraz na rozprowadzanie hormonów po organizmie. Zbyt mała ilość wypijanej wody wpływa również na słabe nawilżenie błon śluzowych, również błony śluzowej macicy, co daje mniejsze możliwości zagnieżdżenia zarodka.”

Następnie woda jest niezbędna do prawidłowego rozwoju zarodka. Niedobór wody u mężczyzn wpływa negatywnie na produkcję nasienia oraz jego objętość. Dlatego dla utrzymania pełni zdrowia i dla poprawy płodności nie powinniśmy doprowadzać do odwodnienia organizmu.

Jakie są objawy odwodnienia?

Pierwszymi oznakami odwodnienia są najczęściej zmęczenie i ból głowy – takie objawy mogą świadczyć o utracie 2% wody z organizmu. Zapotrzebowanie na wodę dla kobiet to około 2 litry, natomiast dla mężczyzn – około 2,5 l. Aby pokryć zapotrzebowanie na wodę, warto rozpocząć dzień od szklanki wody, a później popijać ją regularnie przez cały dzień, nie dopuszczając do uczucia pragnienia. Dobrym sposobem jest wyrobienie nawyku zabierania za sobą bidonu z wodą i posiadanie szklanki wody zawsze w zasięgu wzroku.

Odpowiednia dieta czy suplementy diety?

Zdrowe odżywianie polega na dostarczaniu wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dlatego nasza dieta powinna być urozmaicona i zawierać produkty ze wszystkich grup tak, aby nie doprowadzać do niedoborów pokarmowych. Według aktualnego stanu wiedzy, prowadzenie zbilansowanej, urozmaiconej diety przez zdrowe dorosłe osoby jest wystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Wyjątek stanowi witamina D3, którą w naszej szerokości geograficznej należy suplementować w okresie jesienno-zimowym. Suplementacja innych składników jest zależna od stanu zdrowia i stanu fizjologicznego.

Kiedy sztuczna suplementacja ma sens?

W kontekście wspierania płodności i prewencji występowania wad rozwoju płodu suplementacja jest wskazana już przed staraniami. Mowa oczywiście o kwasie foliowym, który należy zacząć suplementować minimum 4 tygodnie przed rozpoczęciem starań. Suplementacja w trakcie starań o ciążę jest zależna od stanu zdrowia, występujących dolegliwości i wyników badań.

„W przypadku występowania niekorzystnego wariantu genu MTHFR może być konieczna suplementacja nie tylko kwasu foliowego, ale również  witamin z grupy B. W przypadku mężczyzn suplementację wprowadza się, jeśli parametry nasienia są nieprawidłowe.”

Suplementacja jest niezbędna oczywiście także po zajściu w ciążę. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne wskazuje na konieczność suplementacji kwasu foliowego, jodu oraz witaminy D3, natomiast do rozważenia pozostawia żelazo, DHA i magnez.

 


Adrianna Barczyńska – dietetyk kliniczny w InviMed Katowice – jedna z najlepszych dietetyczek na Śląsku. Wyspecjalizowana w diecie propłodnościowej wspierającej naturalne starania o dziecko, a także terapie prowadzone z pomocą inseminacji oraz in vitro.

 


 

 

POLECAMY TAKŻE: Ciąża – efekt starań i specjalnej diety

Ciąża – efekt starań i specjalnej diety

 

 

Karolina Wagner

Dziennikarka, redaktorka, absolwentka Polonistyki na UW. Woli słuchać niż mówić, biegać niż siedzieć, medytować niż dywagować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *