stres a cykl menstruacyjny

Gra hormonów, czyli jak redukować stres zgodnie z cyklem menstruacyjnym

Stres nie tylko zwiększa ból podczas miesiączki, ale również wpływa na płodność. Może zaburzać cykl, prowadzić do wytworzenia agresywnego śluzu, a także utrudniać zagnieżdżenie zarodka. Jednak zdarza się tak, że borykając się z niepłodnością jest go sporo. Dowiedz się, jak redukować stres zgodnie z cyklem menstruacyjnym.

Stres a płodność

Przewlekły stres sprawia, że organizm jest ciągle nastawiony na walkę. To sprawia, że nadnercza odpowiedzialne za produkuję kortyzolu, nie nadążają tego robić. Tym sposobem organizm musi włączyć mechanizmy awaryjne i rozpocząć produkcję kortyzolu kosztem innych hormonów m.in. testosteronu, estrogenów czy DHEA.

U kobiet prowadzi do zaburzeń cyklu, może prowadzić do wytworzenia tzw. agresywnego śluzu i uniemożliwia zagnieżdżenie zarodka. 

Stres ma zatem ogromny wpływ na płodność, dlatego jeśli chcesz zajść w ciążę, powinnaś być świadoma, jak wielką krzywdę mogą wyrządzić sytuacje stresowe.

Stres a cykl menstruacyjny

Kobieca płodność gra w takt hormonów zmieniających się zależnie od fazy cyklu menstruacyjnego. Wskazują na to badania, które dowodzą, że kobiety w zależności od fazy cyklu miesięcznego inaczej reagują na stresowe sytuacje. 

W badaniu wzięły udział kobiety od 18 do 35 roku życia, mające regularne cykle i nie zażywające tabletek antykoncepcyjnych. Badanie polegało na obejrzeniu filmu, który wpływał na uczestniczki stresująco. Kobiety były poddane obserwacji, jak reagowały na stresujące sceny. I tak rezultat był zaskakujący. 

Kobiety we wczesnej fazie cyklu, czyli do ok. 16 dni po pierwszym dniu miesiączki, miały trzy razy więcej negatywnych myśli niż kobiety w pozostałych fazach cyklu. 

Dzięki doświadczeniu wiemy, że podczas dwóch pierwszych faz cyklu kobiety są bardziej podatne na stres. Tym samym świadomość tego, może pomóc uchronić się przed negatywnymi skutkami sytuacji stresowych.

Jak redukować stres zgodnie z cyklem?

Cykl menstruacyjny kobiety składa się z 4 faz: 

  • mentruacja
  • faza przedowulacyjna
  • owulacja
  • faza poowulacyjna

Jak redukować stres? – menstruacja

Miesiączka to cykliczne złuszczanie endometrium, czyli przerośniętego i pogrubionego nabłonka macicy, który był przygotowany do zapłodnienia i zagnieżdżenia zarodka. Krwawienie występuje ok. 10-16 dnia po owulacji (zależnie od długości cyklu kobiety). Pierwszy dzień krwawienia uznaje się także za pierwszy dzień cyklu owulacyjnego kobiety.

Warto podkreślić, że stres ma bardzo duży wpływ na miesiączkę i jej przebieg. Wyniki jednego z badań dowodzą, że wraz z przeżywaniem większej ilości sytuacji stresowych maleje liczba kobiet, które deklarowały, że ich miesiączki są bezbolesne, rośnie natomiast liczba kobiet deklarujących odczuwanie bólu w trakcie miesiączki.

Oprócz bólu, kobieta nierzadko jest poirytowana, częściej niż zwykle skłonna do płaczu i nie ma chęci na kontakt z innymi. Do tego właśnie w trakcie menstruacji ma najmniej energii w całym cyklu, dlatego też bardzo często w tym okresie jest zmęczona. Dla kobiet borykających się z niepłodnością to również powód do smutku – znowu się nie udało, nie ma ciąży. 

Dlatego też, aby zredukować stres podczas menstruacji:

1. Odpoczywaj. Może to brzmi banalnie, jednak wbrew pozorom kobiety bardzo często nie dają sobie wytchnienia, chcą pracować i realizować obowiązki na 100 proc., a najlepszym sposobem na okres jest według nich wysiłek fizyczny. Aby zredukować stres podczas menstruacji daj sobie czas. Wyłącz się na wieczór, godzinę, albo chociaż 15 minut. Odpłyń myślami, skup się na sobie. Zapytaj siebie, czego ci potrzeba, co będzie dla ciebie dobre w tej chwili. Odpoczynek to najlepszy sposób na stres w trakcie menstruacji.

2. Weź kąpiel. Pamiętaj, aby nie była za długa, a woda nie za ciepła – tak by nie wywołać silnego krwawienia bądź krwotoku. Zapal świeczki, włącz muzykę. Zrelaksuj się – pomyśl, że miesiączka to też kolejna szansa: rozpoczyna się przecież nowy cykl!

3. Zadbaj o ciepło. Ubierz się odpowiednio, jeśli odpoczywasz, to możesz przykryć się kocem. Jeśli masz silne bóle brzucha, to warto zrobić sobie ciepłe okłady na podbrzusze (nie gorące!). 

4. Pamiętaj o odpowiednim odżywianiu. Hormony szaleją, więc będziesz miała ochotę na cukier i kofeinę. Zrezygnuj jednak z kawy, słodyczy, a także alkoholu. Pamiętaj, że zaburzają gospodarkę hormonalną!

5. Masz ochotę, to ćwicz! I bez obaw – aktywność nie jest przeciwwskazana. Jeśli masz chęć, to skorzystaj z lekkich ćwiczeń – joga, pilates, nordic walking, czy nawet spacer. 

Nasza propozycja: Trenuj z Gosią – Pilates w domu – 12 ćwiczeń sprzyjających poczęciu

6. A może seks? Co prawda, szansa na ciążę jest znikoma, ale nie zerowa. Zwłaszcza u kobiet nieregularnie miesiączkujących lub z krótkimi, 22-dniowymi cyklami. Pamiętaj, że to właśnie teraz rozpoczynasz nowy cykl hormonalny – nawet jeśli właśnie w te dni nie dojdzie do poczęcia, to pozbycie się stresu umożliwi i zwiększy szansę na ciążę w późniejszych dniach cyklu.

Jak redukować stres? – faza przedowulacyjna

Gdy miesiączka ustaje, następuje faza przedowulacyjna, w której zostaje odbudowana błona śluzowa. W tej fazie następuje również wzrost pęcherzyków jajnikowych, z których później jeden dominujący rozwinie się jako pęcherzyk Graafa. 

W tej fazie przygotowujesz się do owulacji, więc jesteś pełna energii i masz dobre samopoczucie. Zauważasz, że piękniej wyglądasz, a twoje libido jest na dobrym poziomie. Szanse na ciążę rosną, dlatego produkowane endorfiny zachęcają cię do działania. Wiesz, że już niedługo może wreszcie uda wam się i będziecie cieszyć się pozytywnym wynikiem testu.

Jednak fazie przedowulacyjnej towarzyszy pewna niestabilność – jesteś podatna na sytuacje stresowe. To kolejne dni w cyklu, gdy myślisz o waszej przyszłości. Jednak pamiętaj, spokój jest tutaj koniecznością.

Oto kilka sposobów, jak wyciszyć nerwy i zwiększyć szansę na ciążę:

1. Spotkaj się z przyjaciółką. Poplotkujcie, powspominajcie, chwile dobrej energii nastroją cię pozytywnie. Dzięki temu zrelaksujesz się, a może nawet będziesz miała chęć na wieczorne szaleństwo w sypialni. 

2. Zróbcie coś szalonego. Ten czas dobrze spędzać we dwoje. Oczywiście nie musicie przebywać tylko w sypialni, zadbajcie o wspólne chwile. Zróbcie coś, czego dawno nie robiliście, a może nawet spróbujcie czegoś nowego? Takie pozytywne emocje z pewnością wpłyną korzystnie na jakość pęcherzyka. 

3. Inaczej niż zwykle. Seks nie musi być rutynowy. Niepłodne pary dobrze wiedzą czym jest seks na gwizdek. Zadbajcie o te chwile i przełamcie rutynę. 

4. Miej na uwadze dietę. Teraz musisz zadbać ot o, aby grubość twojego endometrium umożliwiła zagnieżdżenie zarodka. Dlatego też zamiast nerwów zastanów się, jak zmienić swoje nawyki żywieniowe. W diecie nie powinno zabraknąć: kwasów omega 3,6,9 (tłuszcze z ryb i tłuszcze roślinne), białka zwierzęcego, witaminy E (oleje roślinne, jajka, orzechy laskowe, pestki dyni, migdały, pestki słonecznika), witaminy D (jajka, pestki słonecznika), witaminy C, witamin z grupy B (jajka, migdały, pestki słonecznika).

Jak redukować stres? – owulacja

Gdy pęcherzyk Graafa osiąga dojrzałość, pęka. Podczas owulacji uwalnia komórkę jajową. Komórka jajowa przedostaje się jajowodem w stronę macicy. Po około 12 godzinach (w przypadku owulacji mnogiej do 24 godzin) jajeczko – jeśli nie spotka na swojej drodze plemnika i nie zostanie zapłodnione – obumiera i jest usuwane przez organizm.

Faza owulacji dla osób borykających się z niepłodnością z pewnością jest stresującym czasem. Wiesz, że to kolejna szansa na ciążę, stresujesz się, czy tym razem wam się uda. Jeśli do tej pory starałaś się zachowywać spokój, to bardzo dobrze. Pomożemy ci przetrwać i ten okres!

Oto kilka sposób na redukcję stresu podczas owulacji:

1. Hej, jesteś piękna! Zauważyłaś, że masz piękną cerę, lśniące włosy, mnóstwo energii i rozpiera cię optymizm? Jeśli jesteś w stresowej sytuacji, to pomyśl sobie, że właśnie w tych dniach jesteś nad wyraz atrakcyjna i skłonna do nowych wyzwań, dlatego odpuść nerw i tryskaj energią!

2. Radość, a nie obowiązek! Pomyślisz: „Łatwo powiedzieć.” Jednak fakt jest taki, że seks z obowiązku i wnikające z niego rosnące napięcie prowadzi do spadku wzajemnego pożądania. Nie karm stresu, to przecież czas, w którym staracie się o dziecko. 

Długoletnia walka o dziecko wystawia parę na ciężką próbę. Pojawiają się kłótnie, wzajemne oskarżenia, nierzadko również problemy w łóżku. O tym, jak naprawić i na nowo ożywić życie erotyczne pary w okresie starań o dziecko mówi seksuolog. 

3. Na stres sen. Teraz warto zadbać o swoje libido. Wpływ na nie ma również odpowiednia dawka snu. Gdy masz zły dzień, negatywne myśli krążą w twojej głowie – połóż się wcześniej spać. W wyspanym organizmie libido może szaleć!

4. Afrodyzjaki, o tak. Dopadł cię stres i masz wszystkiego dosyć? Wstawaj, to twój czas. Biegnij do sklepu, na targ bądź do kuchni. Twoje libido wzrośnie, gdy zjesz, któreś z tych produktów: marchew, banany, melon, mango, granat, seler, awokado, czy migdały. Natomiast partnerowi zaserwuj: pokaźną ilość białka – mięso indyka, kefiry, jogurty, twaróg, ryby morskie i jajka. Do tego powinien jeść soczewicę, niewielkie ilości soi, fasolkę szparagową i zielony groszek i nasiona – warto jeść pestki dyni, słonecznika i sezamu. 

5. Seks-shop dla relaksu. Nie wierzysz? Chcesz tego dziecka, a ciągle go nie ma? Pomyślcie nie tylko o nim, ale też o sobie. Czego wam brakuje? Jakie macie fantazje? Czas na szaleństwo w sypialni! Wizyta w seks-shopie z pewnością wyswobodzi cię ze szponów stresu – trochę wstydu, nutka ochoty i już. 

Jak redukować stres? – faza poowulacyjna

To właśnie w tej fazie może dojść do upragnionej przez pary borykające się z niepłodnością implantacji, czyli zagnieżdżenie zarodka w macicy. Jeśli jednak nie doszło do zapłodnienia, ciałko żółte zanika. Następuje niedokrwienie błony śluzowej i ponowne jej złuszczanie, czyli miesiączkę. 

Bardzo często jest to czas oczekiwania. Wiele kobiet czuje, że już nic nie mogą zrobić. Tym samym następuje pogorszenie ogólnej kondycji organizmu, zmęczenie, senność. Libido spada i wzrasta nerwowość. Pojawia się stres związany z miesiączką – czy tym razem pojawi się, czy jednak nie?

Oto kilka sposobów na redukowanie stresu w fazie poowulacyjnej:

1. Skup myśli na dobrym. Oczywiście, masz dosyć rad w stylu: Myśl pozytywnie! Jednak zastanów się nad tym głębiej. Zrobiłaś w tym cyklu wszystko, co mogłaś. Robisz dla tego dziecka wszystko. Jednak oprócz tej tęsknoty za macierzyństwem doceniaj tu i teraz. I ciesz się tym!

2. Dbaj o podejście. Nierzadko samoistnie nakręcasz sytuacje stresowe, potęgujesz je. A czasami wystarczy nabranie dystansu, nie braniem wszystkiego do siebie. 

3. Stwórz swoją listę. Gdy dopada cię stres, warto mieć przy sobie listę z rzeczami za które siebie kochasz, z tymi w których jesteś dobra. A może jakąś inną, która wprawi cię w dobry nastrój? W wolnej chwili stwórz taką i korzystaj kiedy trzeba!

4. Techniki relaksacyjne. Reaguj szybko na stres. Ćwiczenia oddechowe przynoszą skuteczny efekt w kilka minut. Wypróbuj skanowanie ciała, głębokie oddechy lub inną, idealną dla ciebie technikę.


Polecamy także:

Jak uprawiać seks, by zajść w ciążę. Pozycje seksualne a niepłodność – sprawdź

 

 

Gdy znów to usłyszysz, zastrzel ripostą! 10 reakcji na wredne pytania o ciążę

 

 

Asany na płodność i czas ciąży – sprawdź, co potrafi zrobić z tobą joga

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *