koktajle na płodność 5 przepisów na lato

Koktajle na płodność. Pięć propozycji na lato

Lato to idealny czas, aby regularnie przygotowywać koktajle wzmacniające naszą płodność. Sprzyja temu bogactwo oferowanych owoców i warzyw sezonowych. Pamiętajmy, aby zawsze wybierać produkty świeże, soczyste i pachnące. Najlepiej jeśli znamy źródło ich pochodzenia.

Poprosiliśmy dietetyk kliniczną Monikę Królak-Wasilewską, o przygotowanie pięciu zdrowych propozycji na letnie koktajle. Każdy z nich to nie tylko bomba witaminowa, ale przede wszystkim napój wspierający zarówno kobiecą, jak i męską płodność.

Wszystkie składniki należy zmiksować/zblendować, a ulubioną konsystencję regulować płynnymi składnikami: wodą lub mlekiem. 

Żółty koktajl z ananasem i zarodkami pszennymi

Składniki:

  • Ananas (świeży, obrany, pokrojony w kostkę)
  • Zarodki pszenne
  • Olej lniany/olej z wiesiołka (łyżeczka, dwie)
  • Sok z cytryny
  • Mleko roślinne/woda

Kiełki pszenicy są świetnym źródłem „pro-płodnościowych” składników odżywczych, w tym witaminy E, kwasu foliowego, fosforu, tiaminy, cynku i magnezu, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Uważa się, że składniki te mogą chronić przed poronieniem. Kiełki pszenicy zawierają również składniki odżywcze niezbędne do produkcji hormonów żeńskich oraz utrzymania właściwego stosunku między estrogenem a progesteronem. Korzystnie działają zwłaszcza w przypadku endometriozy, zaburzeń owulacji oraz dodatkowo wspierają płodność mężczyzn.

Świeży ananas zawiera enzym bromeliny, która potencjalnie przygotowuje macice do ciąży i ułatwia implantacje (również poprzez fakt, ze działa przeciwzapalnie). Zwiększa przepływ krwi do macicy, dzięki czemu jest lepiej ukrwiona, dotleniona i odżywiona.

Antyoksydacyjny koktajl z owocami jagodowymi

Składniki:

  • Mleko migdałowe
  • Borówki (małe opakowanie)
  • Maliny (małe opakowanie)
  • Olej lniany/olej z wiesiołka (łyżeczka, dwie)

 

Owoce jagodowe posiadają silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zwalczają wole rodniki- odpowiedzialne za procesy starzenia się i stan zapalny w organizmie. Ponadto wspierają organizm w regulacji poziomu cukru oraz poprawiają wrażliwość tkanek na insulinę.

Polskie owoce jagodowe tzw. super-owoce są cennym źródłem witamy C i kwasu foliowego.

Zielony koktajl płodności

Składniki:

  • Korzeń macy
  • Spirulina/młody jęczmień (łyżka)
  • Owoce jagodowe (dowolne: maliny, borówki, jagody)
  • Szpinak/jarmuż/natka pietruszki (garść, dwie)
  • Olej z wiesiołka
  • Olej lniany
  • Migdały (5-6)
  • Imbir (świeży, starty)/świeża kurkuma (odrobina)
  • woda mineralna

Korzeń macy – wspomaga libido, jest bogatym źródłem witamin i minerałów, łagodzi bolesne miesiączki i PMS, wspomaga równowagę hormonalną (nie należy stosować przy antykoncepcji), korzystnie wpływa na jakość nasienia. Z kolei młody jęczmień to bogate źródło chlorofilu i antyoksydantów, silne działanie przeciwzapalne.

Owoce jagodowe to bogate źródło antyoksydantów, zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za stan zapalny w organizmie, natomiast szpinak, jarmuż, czy natka pietruszki to naturalne źródło kwasu foliowego, bogate w chlorofil i antyoksydanty.

Olej z wiesiołka jest zalecany przy nieregularnych miesiączkach, korzystnie wpływa na jakość i ilość śluzu, zaleca się go stosować do owulacji, zakazany w okresie ciąży (może nasilać skurcze macicy). Natomiast olej lniany pomaga złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego, w PCOS wspomaga uwrażliwienie komórek na insulinę i regulację poziomu androgenów, korzystnie wpływa na owulację.

Migdały są bogate w witaminę E i kwas foliowy.  Kurkuma posiada silne działanie przeciwzapalne, pomocne w leczeniu bólów, a nawet może zmniejszyć produkcję estradiolu (oczywiście, w tym przypadku skuteczniejsze będą suplementy z kurkuminą).

Zielony koktajl z awokado

Składniki:

  • Szpinak, jarmuż, natka pietruszki
  • Awokado
  • Jabłko
  • Kiwi
  • Olej lniany/olej z wiesiołka

 

Zielone warzywa są świetnym źródłem kwasu foliowego, który wspomaga owulację i implantację zarodka. Awokado zawiera dużo tłuszczu — ale tego dobrego! Tłuszcze nienasycone zawarte w awokado pomagają w regulacji poziomu cukru i zmniejszeniu stanu zapalnego.

Owoc ten jest również bogaty w witaminę E; silny przeciwutleniacz, który jest niezbędny dla równowagi hormonalnej i prawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego. Badania podkreślają znaczenie witaminy E dla zwiększenia poziomu śluzu szyjkowego i regulacji owulacji.

Warto wiedzieć: Naturalne źródła kwasu foliowego – sprawdź, w jakich produktach znajdziesz go najwięcej

Czekoladowy koktajl z imbirem i malinami

Składniki:

  • Imbir (1cm startego świeżego)
  • Kakao raw (dwie łyżki)
  • Maliny (małe opakowanie)
  • Mleko migdałowe
  • Olej lniany/olej z wiesiołka

 

Świeży imbir poprawia krążenie i napływ krwi do narządów rozrodczych, poprawia płodność u mężczyzn i kobiet. Hamuje proces zapalny oraz obniża stężenie prozapalnych cytokin.

Kakao jest świetnym źródłem flawonoidów. Ma silne działanie przeciwutleniające. Dodatkowo, jest bardzo dobrym źródłem magnezu, który reguluje pozom kortyzolu, a przecież wysoki kortyzol, to główny „złodziej” progesteronu. Wykazano, że ziarna kakao – te surowe mają piętnastokrotnie wyższą zawartość antyoksydantów niż czarne jagody, a nawet trzydziestokrotnie wyższą niż zielona herbata.

Pamiętajmy, że dodatek cukru niweluje prozdrowotne właściwości kakao.

Zgodnie z upodobaniami do każdego z powyższych koktajli można dodać zielone warzywa takie jak szpinak, jarmuż czy natka pietruszki. Do każdego z koktajli warto również dodawać ostropest. To roślina, która znana jest ze swojego korzystnego wpływu na wątrobę. Wsparcie wątroby jest kluczowe w regulacji hormonalnej, szczególnie w endometriozie i PCOS oraz regulacji gospodarki cukrowo-insulinowej.

Najlepiej spożywać koktajl na podwieczorek lub na drugie śniadanie. Wystarczy raz dziennie.

Smacznego!

 

mgr inż. Monika Królak-Wasilewska — dietetyk kliniczny. Pasjonatka zdrowego stylu życia. Stale pogłębia wiedzę kliniczną, dotyczącą funkcjonalnego, całościowego podejścia do pacjenta i trapiących go chorób. Specjalizuje się głównie w zaburzeniach hormonalnych u kobiet, w diecie pro-płodnościowej, endometriozie i PCOS. Ukończyła z wyróżnieniem studia dzienne na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji ze specjalizacją dietetyka na SGGW.

 

 

 

Tekst: Agata Panas

 

POLECAMY TAKŻE: Koktajl zamiast śniadania. 10 pożywnych przepisów

Koktajl zamiast śniadania. Wypróbuj 10 pożywnych i zdrowych przepisów

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *