jak podnieść poziom testosteronu

Niski poziom testosteronu przyczyną męskiej niepłodności. Jak podnieść go naturalnie?

Zaburzenia hormonalne mogą prowadzić do niepłodności – i to zarówno ze strony kobiety, jak i mężczyzny. Okazuje się, że nie tylko wiek, ale też czynniki takie jak dieta, styl życia i stres obniżają poziom testosteronu u mężczyzny. Wpływa to nie tylko na produkcję spermy, ale też m.in. na występowanie zaburzeń nastroju i problemów z potencją. Niepłodność męska wymaga badań i odpowiedniej diagnozy, jednak warto przez cały czas dbać o prawidłowy poziom tego najważniejszego męskiego hormonu płciowego – istnieją na to naturalne, skuteczne sposoby!

Rola testosteronu w męskiej płodności

Płodność mężczyzny uwarunkowana jest prawidłowym funkcjonowaniem hormonalnej osi płciowej. Najważniejszą rolę w zdolności rozrodczej odgrywa testosteron. Hormon ten wpływa na całą zdolność do prokreacji – od wyprodukowania dużej ilości plemników, przez popęd płciowy, aż do czysto mechanicznego aspektu, czyli osiągnięcia i utrzymania erekcji oraz zakończenia stosunku ejakulacją.

Najwyższy poziom testosteronu mężczyźni osiągają w wieku około 20 lat i przez kolejnych 10 utrzymuje się on na stałym poziomie. Niestety, po trzydziestce zaczyna bardzo powoli, ale nieuchronnie spadać. Około 40. roku życia panowie mogą zacząć odczuwać coraz niższy poziom męskich hormonów płciowych. Problem ten najczęściej objawia się słabszym libido i zaburzeniami erekcji, a także spadkiem masy mięśniowej, obniżeniem nastroju czy nadmiernym wyczerpaniem. Jeśli do tego dochodzą czynniki takie jak otyłość, niezdrowa dieta, brak aktywności fizycznej czy palenie papierosów, męska płodność zaczyna być poważnie zagrożona.

Jak podnieść poziom testosteronu

O ile w przypadku pań menopauza jest procesem nieodwracalnym i w znacznej mierze niezależnym od stylu życia czy diety, o tyle panowie mogą wiele zrobić, aby spowolnić stopniowe obniżanie się poziomu testosteronu.

Zdiagnozowanie przyczyny niepłodności wymaga przeprowadzenia odpowiednich badań. U mężczyzn jest to przede wszystkim badanie nasienia. Trudności z zajściem w ciążę nie zawsze mają swoje źródło w niedoborze testosteronu. Istnieje wiele innych przyczyn niepłodności męskiej.

Leczenie zespołu niedoboru testosteronu obejmuje m.in. podawanie gonadotropin, które nie tylko pobudzają organizm do produkcji hormonów płciowych, ale też stymulują komórki Sertolego odpowiedzialne za produkcję plemników. O wprowadzeniu takiej terapii decyduje lekarz. Istnieje jednak szereg naturalnych sposobów na podniesienie poziomu testosteronu, a co za tym idzie zwiększenie szansy na ciążę.

Naturalne sposoby na zwiększenie poziomu testosteronu: Dieta

Opublikowane w 2017 roku badania wykazały, iż pomiędzy rokiem 1973 a 2011 całkowita liczba plemników mężczyzn mieszkających w krajach zachodnich (w badaniu wzięli udział panowie z Ameryki Północnej, Europy, Australii i Nowej Zelandii) spadła aż o 60%. Inne badanie zamieszczone przez JAMA Urology potwierdza związek diety z jakością plemników. Panowie często sięgający po żywność wysokoprzetworzoną, fast-foody, słodycze czy niezdrowe przekąski produkowali aż 68 milionów plemników mniej niż ich koledzy stosujący zdrową dietę.

Zbilansowany, zdrowy jadłospis to pierwszy krok do wzmocnienia ogólnej kondycji organizmu, zwiększenia poziomu testosteronu oraz poprawy jakości nasienia. Badanie przeprowadzone przez specjalistów z University of South Australia oraz Flinders University wykazało, iż szczególną rolę w podwyższaniu poziomu testosteronu wykazują białka – szczególnie białko jaja kurzego. Należy jednak unikać m.in. wielonienasyconych tłuszczów.

W diecie na podwyższenie poziomu testosteronu warto zwiększyć spożycie produktów bogatych w cynk. Ten dobroczynny pierwiastek znajdziemy m.in. w:

  • Rybach (szczególnie tłustych rybach morskich) i owocach morza
  • Mięsie, wątróbce
  • Surowym mleku
  • Fasoli
  • Jogurtach i kefirach
  • Cebuli i czosnku
  • Otrębach pszennych
  • Kiełkach pszenicy
  • Nasionach dyni i słonecznika

Trudności z utrzymaniem odpowiedniego poziomu testosteronu mogą mieć panowie na diecie wegetariańskiej.

Należy przy tym pamiętać, iż odpowiednio skomponowana dieta nie jest w stanie podnieść poziomu testosteronu, jeśli jest on prawidłowy. Za to jest niezbędna do przywrócenia odpowiedniej produkcji tego hormonu w przypadku jego niedoborów.

Inne produkty wpływające pozytywnie na poziom testosteronu to:

  • Orzechy włoskie
  • Oliwa z oliwek
  • Oleje: rzepakowy, lniany, słonecznikowy, kokosowy
  • Awokado
  • Masło
  • Kasze, ryże
  • Warzywa korzeniowe, ziemniaki
  • Produkty zbożowe

Aktywność fizyczna

Rezerwowanie czasu na regularny ruch ma ogromne znaczenie dla ogólnej kondycji organizmu. Pozwala utrzymać prawidłową masę ciała, chroni przed cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym i chorobami serca. Wpływa na dobry nastrój i wysokie libido, a także na płodność.

Najlepszy wpływ na zwiększenie produkcji testosteronu ma intensywny trening siłowy. Należy stopniowo zmniejszać ilość powtórzeń, a zwiększać stosowane obciążenie. Optymalne w tym zakresie okazują się ćwiczenia takie jak martwy ciąg czy przysiady – angażują bowiem duże grupy mięśniowe.

Jeszcze lepszy efekt można uzyskać poprzez tzw. ćwiczenia „super-slow”. Technika ta polega na bardzo powolnym wykonywaniu ruchów. Dają one mięśniom dostęp do maksymalnej liczby mostków krzyżowych pomiędzy włóknami białkowymi.

Ale uwaga! Intensywnie trenując na siłowni łatwo jest dać się złapać w pułapkę stosowania sterydów anabolicznych. Te szkodliwe, dopingujące substancje wywołują w męskim organizmie prawdziwe spustoszenie. Wprawdzie pozwalają szybko zwiększyć masę mięśniową i „pompują” testosteron, ale na dłuższą metę działają destrukcyjnie nie tylko na płodność, ale też m.in. na potencję. Dzieje się tak, ponieważ organizm próbuje walczyć z nadmiarem testosteronu poprzez przekształcanie ich w estrogeny, które wydzielają prolaktyny. Po odstawieniu anabolików mężczyzna długo dochodzi do dawnej równowagi hormonalnej. Zdecydowanie lepiej nie zaczynać „przygody” z tego typu substancjami.

Odstawienie alkoholu i używek

O tym, że papierosy szkodzą, wiedzą nawet dzieci. Jednak nie każdy wie, iż zawarte w nich toksyczne substancje działają zabójczo na płodność. Planowanie powiększenia rodziny powinno bezwzględnie wykluczyć palenie. Unikanie tej wyjątkowo szkodliwej używki przyda się na etapie ciąży i życia rodzinnego.

Negatywny wpływ na poziom testosteronu ma też alkohol. Spożywany w nadmiarze lub zbyt często, znacząco zmniejsza szansę na powiększenie rodziny. Poza tym powoduje tycie, a co za tym idzie gorszą jakość nasienia.

Inne sposoby na wyższy poziom testosteronu mężczyzny to:

Witamina D. Uzupełnienie jej niedoborów wpływa pozytywnie na poziom testosteronu, a także zapewnia odpowiednią jakość nasienia i liczbę plemników. W „ciemnych” miesiącach od września do kwietnia dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D wymaga suplementacji.

Unikanie stresu. Chroniczny stres uwalnia bardzo duże ilości kortyzolu – hormonu blokującego działanie testosteronu. Nie zawsze można np. zmienić stresującą pracę. Można za to rezerwować czas na odpoczynek i odpowiednią ilość snu.

Ograniczenie cukru w diecie. Cukier powoduje zwiększenie wydzielania insuliny, co wprost prowadzi do ograniczenia produkcji testosteronu. Pamiętajmy, iż cukier znajduje się nie tylko w cukierkach czy pączkach, ale też np. w płatkach śniadaniowych i wielu innych produktach wysokoprzetworzonych.

 

Źródło:
https://academic.oup.com/humupd/article/23/6/646/4035689
https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/10.1001/jamanetworkopen.2019.21610?utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_term=022120
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19635736/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31910279/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3514468/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5664648/
Pilz S. i wsp., Effect of vitamin D supplementation on testosterone levels in men. Horm Metab Res 2011, 43(3), 223-5

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: 8 ziół dla mężczyzn, które poprawią płodność skuteczniej niż suplementy

8 ziół dla mężczyzn, które poprawią płodność skuteczniej niż suplementy

 

 


Dziennikarka i redaktorka. Z wykształcenia filolożka, z pasji - miłośniczka polskich jezior i amatorka Nordic Walking. W rzadkich chwilach między pracą a rodziną pochłania literaturę XIX-wieczną i norweskie kryminały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *