Hashimoto - pokonaj chorobę dietą

Dieta Hashimoto – poradnik, na który czekało wiele „motylków”

Dieta i odpowiednie żywienie przy chorej tarczycy to podstawa – zwłaszcza przy Hashimoto. Nie tylko wspomaga regulację układu hormonalnego, ale także pomaga pozbyć się przykrych dolegliwości, które towarzyszą zaburzeniom pracy tarczycy. Co jeść przy Hashimoto? Właśnie ukazała się książka „Hashimoto na widelcu”, której autorką jest znana dietetyczka Magdalena Makarowska.

Co to jest Hashimoto?

Choroba Hashimoto to autoimmunologiczne zapalenie tarczycy objawiające się dysfunkcjami wielu różnych narządów organizmu. Układ odpornościowy, wskutek pomyłki, atakuje swoje własne tkanki, produkując przeciwko niemu przeciwciała. Mechanizm powstawania wszystkich chorób autoimmunologicznych jest podobny. W chorobie Hashimoto swoiste przeciwciała powodują uszkodzenie akurat tarczycy. Tu efektem jest niedobór produkowanych przez nią hormonów, czyli niedoczynność. Ponieważ czynność hormonalna tarczycy ma wpływ praktycznie na cały organizm, dochodzi do jego rozregulowania – stąd tak wiele odczuwanych dolegliwości.

Hashimoto to choroba o podłożu genetycznym, ale dziedziczy się tylko skłonność do zachorowania. Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować objawy Hashimoto – należą do nich m.in. przewlekły stres, niektóre leki czy nawracające i poważne infekcje.

Hashimoto a niepłodność

Nieleczona choroba Hashimoto może być przyczyną niepłodności. Co więcej, ciąża, gdy zdarzy się kobiecie z nieprawidłowymi wynikami hormonów, może być ryzykowna dla dziecka, które na początku nie ma tarczycy i bazuje na mamie. – Jeśli kobieta w ciąży nie produkuje odpowiednich ilości hormonów, dziecko może nie rozwijać się prawidłowo. Dlatego tak ważna jest kontrola i wyrównanie parametrów tarczycowych przed zajściem w ciążę, szczególnie, gdy kobieta wie o jakichś zaburzeniach w tym zakresie – tłumaczy w wywiadzie z Plodnosc.pl endokrynolog Magdalena Jagiełło (doktormagda.pl).

Właśnie dlatego od kilku lat obowiązkowe jest badanie TSH u każdej kobiety, zlecane na pierwszej wizycie położniczej. Gdy pacjentka ma wyrównaną, ustabilizowaną chorobę tarczycy, nie powinna ona stać na przeszkodzie do posiadania potomstwa. Chyba że współistnieją jeszcze inne nieprawidłowości, jak na przykład hiperprolaktynemia czy insulinooporność.

Objawy Hashimoto

  • zmęczenie i uczucie zimna,
  • trudności z koncentracją,
  • problemy z przesuszoną skórą, szczególnie na łokciach i kolanach,
  • zaparcia,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci,
  • zatrzymywanie wody w organizmie i zwolniony metabolizm, co skutkuje przybieraniem na wadze,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • niewydolność serca.

Objawy Hashimoto mogą pojawić się w każdym wieku – zarówno we wczesnym okresie dojrzewania, jak i w okolicach menopauzy. Hashimoto to choroba na całe życie, jednak przy dobrej diagnostyce i leczeniu, a także odpowiednim stylu życia – w tym niezwykle ważnej diecie – można zminimalizować skutki choroby i normalnie żyć.

Dieta Hashimoto

Odpowiednia dieta jest niezbędnym elementem terapii leczenia Hashimoto.

 

Dieta przy Hashimoto to absolutna podstawa, na której opiera się skuteczność leczenia. Powinna być bogata w substancje przeciwzapalne i pozbawiona produktów powodujących nasilenie się objawów. Bardzo często Hashimoto towarzyszą alergie, nietolerancje pokarmowe, a także cukrzyca czy insulinooporoność. Dieta Hashimoto często więc wyklucza spożywanie glutenu i mleka oraz pochodnych, choć nie wszyscy chorzy mają zdiagnozowaną celiakię czy nietolerancję laktozy.  Istotnym elementem w diecie Hashimoto jest cukier – a właściwie jego brak. Chorzy powinni zrezygnować nie tylko z tradycyjnej sacharozy (cukier biały), ale także zwracać uwagę na cukry w postaci glukozy czy syropów glukozowo-fruktozowych. W diecie nie może zabraknąć także składników mineralnych, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, są to m.in. selen, cynk, żelazo, jod.

Hashimoto na widelcu – poradnik dietetyczny

„Hashimoto na widelcu”, Magdalena Makarowska. Fot. Empik

Zderzenie z diagnozą Hashimoto bywa trudne dla wielu osób i nie każdy potrafi wprowadzić konsekwentnie zmiany w sposobie odżywiania. Lista produktów, które są zakazane, może przygnębiać i zniechęcać. Warto jednak wiedzieć, że dieta Hashimoto – mimo to – może być smaczna, różnorodna i bardzo skuteczna. Jeśli jednak nie wiesz, jak się za to zabrać, sięgnij po poradę dietetyka klinicznego lub skorzystaj z dostępnych publikacji na temat odżywiania przy Hashimoto.

Jedną z nich jest najnowsza książka znanej dietetyk Magdaleny Makarowskiej „Hashimoto na widelcu”. Jeśli czujesz się przytłoczona zmianami, które powinnaś wprowadzić lub masz problem z utrzymaniem prawidłowej wagi, poradnik ten może bardzo ci pomóc.

Dzięki jej książce zrozumiesz swoje schorzenie, nauczysz się samodzielnie dokonywać właściwych wyborów dietetycznych oraz prowadzić odpowiedni styl życia i przekonasz się, że nie jest to szczególnie trudne ani nie wymaga wielu poświęceń. Podczas lektury dowiesz się także ważnych rzeczy na temat insulinooporności i jelita wrażliwego, które często współwystępują z chorobą Hashimoto. Dodatkowym wsparciem dla czytelników jest część napisana przez psycholożkę, która na co dzień pracuje z „motylkami”.

W książce „Hashimoto na widelcu” znajdziesz:

  • Ponad 300 przepisów, także w wersji wege
  • Jadłospisy dzienne na 2 miesiące
  • Porady psychologa wspomagające osoby chore na Hashimoto

 

POLECAMY TAKŻE: Maski Hashimoto – nie wszystko wszystkim pomoże w takim samym stopniu. Rozmowa z endokrynologiem.

Hashimoto zakłada różne maski. Nie dla wszystkich to samo jest złe lub dobre

 

Karolina Wagner

Dziennikarka, redaktorka, absolwentka Polonistyki na UW. Woli słuchać niż mówić, biegać niż siedzieć, medytować niż dywagować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *