Jak nie dać się pokonać ciążowym dolegliwościom w czasie świąt?

Jak nie dać się pokonać ciążowym dolegliwościom w czasie świąt?

Jesteś w pierwszym trymestrze ciąży i męczą Cię mdłości? A może odliczasz już dni do porodu i dokuczają ci opuchnięte stopy oraz ogólna ciężkość, brak koordynacji i zmęczenie? Na jakimkolwiek etapie ciąży byś nie była, czas świąt może być trudny do przetrwania. Dolegliwości ciążowe a święta – podpowiadamy, jak sobie z nimi poradzić, aby świąteczny czas był pełen miłych chwil.

Zmęczenie – ułatwiaj sobie życie

Przedświąteczna gorączka może każdego przyprawić o zmęczenie, a co dopiero kobietę w ciąży, która w pewnym okresie ciąży męczy się od samego stania. Dlatego, jeśli to tylko możliwe, nie organizuj wigilii u siebie w domu, a odwiedźcie tego dnia rodzinę. Zakupy, gotowanie i przyrządzenie kolacji dla całej rodziny to duży wysiłek, nawet jak masz pomocników w kuchni. Dlatego nie bierz na barki więc niż trzeba i zaoferuj, że ty wyprawisz następną wigilię.

Wskazówka: jeśli nie ma innego wyboru i święta odbywają się u ciebie, deleguj tyle, ile się da i korzystaj ze wszystkim możliwych udogodnień. Ciąża, szczególnie zaawansowana, to nie czas na akrobacje podczas mycia okien i dźwiganie ciężkich zakupów po schodach. Zatrudnij panią do sprzątnięcia mieszkania, kup gotowe, smaczne pierogi, zakupy zrób przez internet, podobnie jak prezenty. A zaoszczędzony czas poświęć na odpoczynek i krótkie drzemki regeneracyjne, które potrafią czynić cuda.

Sprawdź: Tokofobia, czyli lęk przed porodem. Jak sobie z nim radzić? Pomyśl o dziecku

Mdłości – miej przy sobie imbir

Zwykle mdłości dokuczają w początkowych tygodniach ciąży, a drugi trymestr już jest dużo spokojniejszy. Jednak niektóre kobiety niestety zmagają się z mdłościami a nawet wymiotami niemal przez większość ciąży. Nie martw się, są i na to sposoby.

Wskazówka: popularny i skuteczny sposób na mdłości to imbir. Działa przeciwwymiotnie i łagodzi dolegliwości żołądkowe. Możesz wypić wodę z imbirem, przyprawić nim potrawę lub zjeść po prostu kawałek imbiru. Podobnie działa ananas i sok z ananasa. Wypróbuj, która metoda przynosi w twoim przypadku najlepsze rezultaty. Wskazane jest także jedzenie niewielkich porcji, a często – dzięki temu nie obciążysz żołądka.

Zaparcia – spożywaj dużo błonnika

Zaparcia to częsta dolegliwość, jaka trapi kobiety w ciąży. Może to skutecznie odebrać przyjemność ze świętowania przy rodzinnym stole. Walka z zaparciami to proces długofalowy i nie pomogą tu żadne doraźne rozwiązania, gdyż będąc w ciąży nie możesz stosować żadnych środków przeczyszczających. Na szczęście wśród wigilijnych potraw są i te, które mogą przynieść ci ulgę.

Wskazówka: Jednym z lepszych, naturalnych sposobów na zaparcia są produkty bogate w błonnik. Błonnik doskonale wymiata pozostałości pokarmu z jelit, usprawnia ruchy perystaltyczne, zmiękcza stolec i reguluje procesy trawienne. Błonnik znajdziesz w: otrębach, płatkach owsianych, nasionach lnu, kaszy bulgur, brokule, fasoli, papryce i jabłkach. Spożywając duże ilości błonnika, koniecznie pij co najmniej 2 litry wody dziennie. W przeciwnym razie problem się jeszcze pogłębi. Wśród potraw wigilijnych sięgnij po kompot z suszonych owoców – suszona śliwka świetnie działa na trawienie i pomaga w walce z zaparciami. Na co dzień także warto pić wodę z suszonych śliwek (zalej kilka suszonych śliwek wrzątkiem i zostaw tak na noc, rano wypij wodę, zjedz śliwki, a po pół godzinie śniadanie). Wskazany jest także ruch, dzięki któremu poprawisz perystaltykę jelit. Dlatego w czasie świąt nie spędzaj całych dni za stołem, tylko wyjdź choć na krótki spacer.

Sprawdź: Mięśnie brzucha po ciąży – jak o nie dbać?

Spuchnięte nogi – wypoczywaj z nogami w górze

¾ kobiet w ciąży ma spuchnięte nogi w drugim, a szczególnie w trzecim trymestrze ciąży. Powiększająca się macica uniemożliwia właściwy przepływ krwi między sercem a stopami, stąd problem spuchniętych nóg. Tryb życia, jaki prowadzimy w czasie świąt, niestety może sprzyjać tej dolegliwości. Są jednak sposoby, aby możliwe zminimalizować opuchliznę.

Wskazówki: przede wszystkim ważne, abyś nie przybywała długo w jednej pozycji. Nie spędzaj całych świąt na kanapie – często wstawaj, żeby rozprostować kości i pobudzić krążenie, zmieniaj pozycje i nie krzyżuj nóg podczas siedzenia. Siedząc, co jakiś czas wykonuj ruchy nogami – zginaj je i prostuj, kręć kółka stopami.  

Pomocnym będzie także picie dużej ilości wody. Nie musisz się bać, że zwiększysz obrzęk – woda sprzyja usuwaniu opuchlizny, pij co najmniej 8 szklanek dziennie.

Wskazane także, byś odpoczywała z nogami uniesionymi nieco wyżej, np. na poduszce. Nie miej wątpliwości, czy wypada podczas świąt. Przy przedłużającym się świętowaniu, nikt nie będzie miał ci za złe, jeśli wyjdziesz na 15 minut do drugiego pokoju odpocząć.

Zgaga – nie obciążaj żołądka

Masz zgagę w ciąży? Nie martw się, podobna dolegliwość dotyka ponad połowę ciężarnych kobiet. Zgaga to ostre pieczenie w przełyku, które jest spowodowane cofaniem się kwasów żołądkowych. Bywa bardzo dokuczliwe i nie tylko sprawia fizyczny dyskomfort, ale też bardzo męczy psychicznie. Jak sobie poradzić ze zgagą w ciąży?

Wskazówki: najczęstszą przyczyną zgagi jest obciążenie żołądka, a więc jedzenie zbyt dużych porcji. Na co dzień dbaj, aby jeść często, ale mniej. W święta szczególnie pilnuj, aby się nie przejadać. Na pewno masz ochotę spróbować wszystkich pyszności, ale lepiej skosztuj odrobinę, a resztę weź na wynos do domu albo odłóż sobie na następny dzień.

Ważne też, abyś spożywała pokarmy powoli – bierz małe kęsy, powoli przeżuwaj i połykaj. Podczas szybkiego jedzenia możesz połknąć więcej powietrza, co przyczyni się do powstania zgagi. Czasami zgadze sprzyja zbyt obcisłe ubranie. O ile brzuszek może ładnie wyglądać w podkreślonej, dopasowanej sukience, o tyle dla twojego żołądka lepiej, abyś założyła na siebie coś luźniejszego.

Jakich produktów unikać, żeby nie mieć zgagi? Zrezygnuj z cytrusów, które działają kwasotwórczo. Odstaw potrawy w zalewie octowej, ogórki, potrawy smażone i ciężkostrawne, napoje gazowane.

W przypadku zgagi mogę pomóc wybrane produkty, ale nie na każdego działają w podobny sposób, najlepiej więc testować i znaleźć najlepszy dla siebie. Pomocne mogą być: szklanka mleka, maślanki lub kefiru, żucie kawałka imbiru lub prażonych migdałów, sok z marchewki lub buraków.

 

POLECAMY TAKŻE

Kalendarz ciąży: Wyjątkowy przewodnik po ciąży – od poczęcia do porodu

 

 

 

 

Agnieszka Woźniak

Redaktorka i korektorka językowa. Pisze od kiedy pamięta, a w międzyczasie zajmuje się tropieniem zagubionych przecinków i poprawianiem błędów ortograficznych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *