Kalendarz ciąży: 18 tydzień ciąży

Ciąża: 18 tydzień

Czy wiesz, że w 18 tygodniu ciąży dziecko ma już wykształcone struny głosowe i może wydawać z siebie delikatne dźwięki? Niesamowite – prawda? Co więcej, dziecko w 18 tygodniu ciąży doskonale już odbiera bodźce z zewnątrz i rozpoznaje głos mamy. To doskonały czas, by zacząć czytać maluszkowi pierwsze bajki na dobranoc – z pewnością będzie to także doskonała terapia dla ciebie. 

18 tydzień ciąży to połowa 5 miesiąca – zaczynasz czuć zbliżający się półmetek? Wiele kobiet na tym etapie ciąży doświadcza wahań nastroju (choć nie tak wybuchowych jak na wcześniejszym etapie). Pojawiają się jednak pierwsze lęki i strachy mamyCzy ja sobie poradzę? Czy będę dobrą mamą? Czy moje dziecko na pewno jest zdrowe? Spokojnie. Jesteś przecież pod stałą opieką lekarza, zrobiłaś do tej pory masę badań i jeśli wszystkie wyniki są dobre – naprawdę nie masz się, czym martwić. To hormony szaleją, a ty razem z nimi. Nie daj się takim nastrojom, ponieważ każdą twoją emocję już w 18 tygodniu ciąży wyczuwa twoje dziecko. Ono naprawdę na tym etapie ciąży jest bardzo wrażliwe – zarówno na twój dotyk brzucha, ton głosu oraz stres. 

PRZECZYTAJ: 18 największych lęków kobiet w ciąży

18 tydzień ciąży: rozwój dziecka

• Twoje dziecko w 18 tygodniu ciąży ma już ok. 14 cm długości i waży ok. 150 gramów. Wciąż rośnie jak na drożdżach. W 18 tygodniu ciąży dziecko jest już większe niż łożysko, które również jeszcze rośnie.

• Pewnie już czujesz ruchy dziecka – nic dziwnego, bo maluszek jest wyjątkowo aktywny, choć prawdziwe kopniaki (które zabolą) odczujesz za kilka tygodni, kiedy w macicy zrobi się mniej miejsca. Na razie brzdąc ma całkiem sporo przestrzeni, by machać rączkami i „tupać” nóżkami, fikać koziołki i bawić się pępowiną. 

Dziecko w 18 tygodniu ciąży jest bardzo aktywne. Lubi „bawić się” pępowiną.

 

• W 18 tygodniu ciąży na ciele dziecka pojawia się coraz więcej receptorów dotyku i nacisku – najmniej jest ich wciąż na główce. To sprawia, że dziecko czuje różne bodźce, które dochodzą do niego z zewnątrz. Doskonale potrafi rozpoznać twój nastrój, głos, emocje. 

Dziecko w 18 tygodniu ciąży ma już wykształcone struny głosowe i może wydawać z siebie delikatne dźwięki – oczywiście nie usłyszysz ich aż do porodu, czyli pierwszego płaczu dziecka.

CIEKAWOSTKA: Naukowcy za pomocą zaawansowanej technologii ultradźwięków mogą usłyszeć dźwięki wydawane przez dziecko w okresie życia płodowego. Dźwięki te są bardzo zbliżone do… płaczu. Ponadto podczas wydawania ich można zaobserwować drżenie wargi dziecka, a to jest już bardzo charakterystyczne dla płaczu maluchów. Nie wiadomo jednak, co powoduje taki stan lub emocje i czy jest to smutek.

• 18 tydzień ciąży to zmiany w układzie układu pokarmowego – jelita trafiają na swoje ostateczne miejsce, czyli do jamy brzusznej, a w nich zaczyna tworzyć się smółka – czyli pierwszy stolec dziecka. Smółka w okresie życia płodowego składa się z wód płodowych, mazi płodowej, złuszczonego nabłonka śluzówki przewodu pokarmowego i różnych enzymów trawiennych.

• 18 tydzień ciąży to tworzenie się mieliny, czyli substancji wytwarzanej przez komórki otaczające aksony komórek nerwowych. Mielina umożliwia przewodzenie impulsów nerwowych i odpowiada za inteligencję dziecka.

Rada dla mamy:

Chcesz mieć inteligentne dziecko? Możesz jeszcze na etapie życia płodowego wpłynąć na IQ dziecka. Jakość mieliny zależy bowiem nie tylko od genów, ale także diety przyszłej matki. Aby mielina była dobrej jakości, a co za tym idzie sprawniej i szybciej przewodziła impulsy nerwowe, musisz mieć dietę bogatą w DHA – czyli kwasy tłuszczowe omega-3.

18 tydzień ciąży: co się dzieje z mamą

• Możesz odczuwać, że jesteś napuchnięta jak balon i dużo cięższa niż w rzeczywistości, choć utwierdza cię w tym nagle za mały but, który jeszcze wczoraj był dobry. To niestety może być efekt gromadzenia się wody w organizmie – w ciąży jest ona potrzebna, by zachodziły liczniejsze procesy metaboliczne. Jeśli ten stan będzie się utrzymywał, nawet po odpoczynku z nogami uniesionymi do góry, skonsultuj to z lekarzem.

• Twój brzuch jest już zdecydowanie większy, a pępek może być od tego momentu wypukły.

Kobieta w 18 tygodniu ciąży zaczyna coraz więcej myśleć o… ciąży. Przychodzi właśnie ten czas, gdy niemal wszystko może się kręcić wokół ciąży, dziecka, zakupów dla dziecka. Huśtawka nastrojów nie jest już tak gwałtowna jak na wcześniejszym etapie ciąży, ale możesz popadać w stany zawieszenia, melancholii i lęku o przyszłość. Mimo że drugi trymestr ciąży to zdecydowana poprawa samopoczucia, hormony wcale nie śpią, stąd takie momenty emocjonalnego rozedrgania. 

• Od 18 tygodnia ciąży możesz zaobserwować problemy z pamięcią i koncentracją. To tzw. pregnezja, czyli amnezja ciążowa – co ciekawe: zjawisko to nie jest potwierdzone oficjalnie, mimo że od dawna jest przedmiotem zainteresowania naukowców.

Zdarzyło ci się schować kluczyki od auta do lodówki, a potem ich szukać w popłochu, nie będąc świadomą, że są obok masła? Albo wyjść z domu, a potem do niego wracać, bo zapomniałaś, czy wyłączyłaś żelazko? I choć takie sytuacje mogą zdarzyć się i bez ciąży, to u kobiet ciężarnych zdarzają się częściej niż zwykle – i potwierdza to wiele mam.

Spokojnie – twój mózg się nie zmienił i to nie prawda, że „ciąża ci go wyżarła”. To znów sprawka hormonów – progesteronu i estrogenu – które mogą mieć wpływ na neurony, a tym samym wpływają na „tempo” przyswajania różnych informacji oraz zapamiętywania pewnych zdarzeń. Nie martw się, a spróbuj znaleźć sposób, który ci ułatwi zapamiętywanie ważnych spraw w ciąży: może karteczki na lodówce z przypomnieniem ważnej godziny, daty, spotkania? Albo notes na czas ciąży, z którego możesz zrobić potem pamiątkę?

18 tydzień ciąży: zalecenia dla mamy

Dieta bogata w DHA

Kwas DHA, czyli jeden z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy kwasów omega-3, to jeden z najważniejszych składników odżywczych w ciąży. Dlaczego? Ponieważ to on odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu dziecka i wpływa na jakość mieliny, która otacza komórki nerwowe i odpowiada za przewodzenie impulsów nerwowych. Od jakości mieliny i rozwoju mózgu na etapie życia płodowego zależeć będzie późniejszy rozwój umysłowy, motoryczny i inteligencja dziecka. 

Suplementacja kwasu DHA jest szczególnie ważna w II i III trymestrze ciąży, gdy intensywnie kształtuje się układ nerwowy i mózg dziecka. 

Dlatego tak ważne jest, byś w swojej diecie miała produkty bogate w omega-3: oleje roślinne oraz orzechy i nasiona oraz stosowała suplementację DHA dla kobiet w ciąży. Pamiętaj, że dziecko, będąc jeszcze w brzuchu mamy, czerpie DHA poprzez łożysko, później – gdy już się urodzi, będzie dostawało ten składnik wraz z twoim pokarmem. DHA to nie tylko inwestycja intelekt dziecka, ale także w jego późniejszą odporność. 

Stres w ciąży – zdecydowanie nie!

Stres to ostania rzecz, której potrzebuje kobieta w ciąży. Czasem bywa jednak trudno, bo ciąża ciążą (która sama w sobie jest stresogenna), a życie i codzienność nie oszczędzają sytuacji problematycznych. Pamiętaj jednak, że stres w ciąży to nic dobrego ani dla ciebie, ani tym bardziej dla twojego dziecka.

W 18 tygodniu ciąży dziecko naprawdę bardzo silnie wyczuwa emocje mamy i twój stres jest jego stresem. I to niemal dosłownie. Pamiętaj, że sytuacje stresowe powodują w twoim organizmie gwałtowny wyrzut kortyzolu, czyli hormonu stresu, a ten – jak wszystkie inne hormony – przenika do krążenia dziecka. Już w 18 tygodniu ciąży możesz wyczuć, że nie tylko ty jesteś zdenerwowana, ale także zdenerwowane jest dziecko – poczujesz wówczas jego gwałtowniejsze ruchy.

Sposoby na stres w ciąży:

Nie zajadaj stresu w ciąży! Chwytanie za słodką przekąskę czy jedzenie w nocy niezdrowych produktów to nie jest sposób na radzenie sobie ze stresem – zwłaszcza w ciąży. Nie daj się także „skusić” na rozluźniającą lampkę czerwonego wina – pamiętaj, że każda ilość alkoholu źle wpływa na dziecko. 

W sytuacjach stresowych sięgnij po melisę albo zrób sobie dłuższy spacer. Poczytaj ulubioną książkę, obejrzyj serial albo romantyczną komedię. Włącz ulubioną muzykę, połóż się wygodnie i głęboko oddychaj, pogłaszcz brzuch, porozmawiaj z dzieckiem. Na pewno w rozładowaniu napięcia pomoże delikatny masaż i… seks. Ale także dostosowana do stopnia zaawansowania ciąży aktywność fizyczna.

Jednym z najskuteczniejszych naturalnych sposobów na radzenie sobie ze stresem w ciąży jest joga – która nie tylko rozładuje trudne emocje, ale także poprzez odpowiedni oddech i rodzaj medytacji sprawia, że myśli się uspokajają, a ciało rozluźnia.

Jeśli jednak naturalne sposoby na stres w ciąży nie pomogą, a stan napięcia i zdenerwowania towarzyszyć ci będzie ciągle, skonsultuj się z lekarzem, który może ci przypisać leki uspokajające dla kobiet w ciąży.

Zapinaj pasy w ciąży!

Jeśli jesteś kierowcą, nie daj sobie wmówić, że kobieta w ciąży nie musi zapinać pasów. Kobieta w ciąży musi zapinać pasy bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Boisz się, że pasy spowodują ucisk na brzuch, co w konsekwencji zaszkodzi dziecku? Z pewnością przynajmniej do połowy drugiego trymestru jazda samochodem i zapięte pasy są jak najbardziej bezpieczne dla ciąży – im bardziej zaawansowana ciąża, tym większy dyskomfort prowadzenia auta. Brzuch niemal syka się z kierownicą, a nogi wcale się nie wydłużą, gdy odsuniesz fotel. 

Możesz kupić adapter do pasów dla kobiet w ciąży, który ułatwi odpowiednie ich zapięcie – w zależności od rozmiaru brzucha. Pamiętaj, pas powinien być pod brzuchem i leżeć na biodrach. 

SPRAWDŹ: Jakie badania zrobić w drugiej połowie II trymestru

Wybierz swój tydzień ciąży

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *