zdrowe desery

Pytanie do dietetyka: Zajadam stres słodyczami. Jak to powstrzymać? [mamy doskonały przepis]

Tzw. zajadanie stresu zna niejedna kobieta. Epidemia koronawirusa i czas izolacji w domach to okoliczności sprzyjające do podjadania tego, co nie służy zdrowiu. Dla kobiet, które starają się o ciążę i leczą niepłodność prawidłowa waga i odpowiednia dieta mają duże znaczenie. Co zrobić, by zaspokoić głód na słodkie, a jednocześnie nie zaszkodzić zdrowiu i staraniom? O to pyta Adriannę Barczyńską, doświadczoną dietetyk z Kliniki InviMed, nasza czytelniczka. Odpowiedź przyda się jednak wszystkim. 

 

W sytuacjach kryzysowych, a taką jest na pewno moment epidemii, często sięgam po słodycze. Mam sama do siebie pretensję, że tyle się staram, że ciągle pilnuję, żeby zdrowo się odżywiać i żeby partner zdrowo się odżywiał i przychodzi taki moment – jak teraz – i wszystko bierze w łeb. Czym zastąpić słodycze, aby nie szkodziły płodności?


Na pytanie odpowiada dietetyk Adrianna Barczyńska z Kliniki InviMed w Katowicach, jedna z najlepszych dietetyczek na Śląsku.


 

Dieta propłodnościowa nie musi oznaczać rezygnacji ze słodkiego smaku. Zdrowe słodycze można z powodzeniem przygotować samemu w domu i wkomponować w swój jadłospis.

Przykładami zdrowych słodyczy mogą być owoce zapiekane pod płatkami owsianymi, serniczki z chudego lub półtłustego twarogu, puddingi z nasion chia lub tapioki z musem owocowym, ciastka lub batony owsiane z dodatkiem orzechów i suszonych owoców, ciasta na bazie kasz lub strączków. Jeśli deser wymaga posłodzenia, można użyć ksylitolu, erytrolu lub stewii.

Warto przyjąć zasadę, żeby w deserze, w którym pojawiają się węglowodany proste, np. z owoców, pojawił się składnik z przynajmniej jednej z trzech poniższych grup:

  • błonnik z pełnych ziaren
  • produkt białkowy, np. nabiał, strączki
  • źródło zdrowych tłuszczy, takie jak orzechy czy pestki.

Przepis na zdrowy, lekki deser z nasionami chia od dietetyk Adrianny Barczyńskiej

deser na poprawę płodności

 

 

PRZYGOTOWANIE:

Do szklanki wlej mleko kokosowe i rzadki jogurt naturalny, dodaj nasiona chia, wymieszaj i odstaw na kilka godzin – w tym czasie 2-3 razy wymieszaj dokładnie. Z każdą godziną nasiona będą żelować płyn. Następnie dodaj świeże ciemne owoce: borówki amerykańskie/jagody, jeżyny. Jeśli chcesz uzyskać efekt jak na zdjęciu, oprócz całych borówek, do części puddingu dodaj dwie łyżeczki zmiksowanych owoców i nakładaj do pucharka warstwowo. Całość udekoruj owocami i świeżą miętą.

 Propłodnościowe składniki:

  • Nasiona chia – źródło sprzyjających płodności kwasów omega 3, które mają wielokierunkowe działanie, między innymi korzystnie wpływają na układ immunologiczny oraz mają zdolność obniżania stanu zapalnego w organizmie. Są również źródłem błonnika, który obniża indeks glikemiczny diety i wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną.
  • Mleko kokosowe – bogate w składniki mineralne m.in. mangan, miedź, fosfor, żelazo, magnez, potas i selen.
  • Borówki amerykańskie/jagody, jeżyny – zawierają antocyjany, które są silnymi przeciwutleniaczami, wykazują działanie przeciwzapalne i wspomagają system immunologiczny, w przypadku mężczyzn – przeciwdziałają też uszkodzeniom plemników.

Adrianna Barczyńska to jedna z najlepszych dietetyczek na Śląsku. Wyspecjalizowana w diecie propłodnościowej wspierającej naturalne starania o dziecko, a także terapie prowadzone z pomocą inseminacji oraz in vitro.


 

 

 

W Klinikach InviMed w czasie zagrożenia Covid-19 działają teleporady ze specjalistami, m.in. z dietetykiem. Sprawdź szczegóły >>> TUTAJ

 

POLECAMY TAKŻE: HIT płodnej diety: Koktajl płodności – pij regularnie, a zwiększysz szanse na ciążę

HIT płodnej diety: Koktajl płodności – pij regularnie, a zwiększysz szanse na ciążę

 

Karolina Wagner

Dziennikarka, redaktorka, absolwentka Polonistyki na UW. Woli słuchać niż mówić, biegać niż siedzieć, medytować niż dywagować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *