zdrowe desery

Pytanie do dietetyka: Zajadam stres słodyczami. Jak to powstrzymać? [mamy doskonały przepis]

Tzw. zajadanie stresu zna niejedna kobieta. Epidemia koronawirusa i czas izolacji w domach to okoliczności sprzyjające do podjadania tego, co nie służy zdrowiu. Dla kobiet, które starają się o ciążę i leczą niepłodność prawidłowa waga i odpowiednia dieta mają duże znaczenie. Co zrobić, by zaspokoić głód na słodkie, a jednocześnie nie zaszkodzić zdrowiu i staraniom? O to pyta Adriannę Barczyńską, doświadczoną dietetyk z Kliniki InviMed, nasza czytelniczka. Odpowiedź przyda się jednak wszystkim. 

 

W sytuacjach kryzysowych, a taką jest na pewno moment epidemii, często sięgam po słodycze. Mam sama do siebie pretensję, że tyle się staram, że ciągle pilnuję, żeby zdrowo się odżywiać i żeby partner zdrowo się odżywiał i przychodzi taki moment – jak teraz – i wszystko bierze w łeb. Czym zastąpić słodycze, aby nie szkodziły płodności?


Na pytanie odpowiada dietetyk Adrianna Barczyńska z Kliniki InviMed w Katowicach, jedna z najlepszych dietetyczek na Śląsku.


 

Dieta propłodnościowa nie musi oznaczać rezygnacji ze słodkiego smaku. Zdrowe słodycze można z powodzeniem przygotować samemu w domu i wkomponować w swój jadłospis.

Przykładami zdrowych słodyczy mogą być owoce zapiekane pod płatkami owsianymi, serniczki z chudego lub półtłustego twarogu, puddingi z nasion chia lub tapioki z musem owocowym, ciastka lub batony owsiane z dodatkiem orzechów i suszonych owoców, ciasta na bazie kasz lub strączków. Jeśli deser wymaga posłodzenia, można użyć ksylitolu, erytrolu lub stewii.

Warto przyjąć zasadę, żeby w deserze, w którym pojawiają się węglowodany proste, np. z owoców, pojawił się składnik z przynajmniej jednej z trzech poniższych grup:

  • błonnik z pełnych ziaren
  • produkt białkowy, np. nabiał, strączki
  • źródło zdrowych tłuszczy, takie jak orzechy czy pestki.

Przepis na zdrowy, lekki deser z nasionami chia od dietetyk Adrianny Barczyńskiej

deser na poprawę płodności

 

 

PRZYGOTOWANIE:

Do szklanki wlej mleko kokosowe i rzadki jogurt naturalny, dodaj nasiona chia, wymieszaj i odstaw na kilka godzin – w tym czasie 2-3 razy wymieszaj dokładnie. Z każdą godziną nasiona będą żelować płyn. Następnie dodaj świeże ciemne owoce: borówki amerykańskie/jagody, jeżyny. Jeśli chcesz uzyskać efekt jak na zdjęciu, oprócz całych borówek, do części puddingu dodaj dwie łyżeczki zmiksowanych owoców i nakładaj do pucharka warstwowo. Całość udekoruj owocami i świeżą miętą.

 Propłodnościowe składniki:

  • Nasiona chia – źródło sprzyjających płodności kwasów omega 3, które mają wielokierunkowe działanie, między innymi korzystnie wpływają na układ immunologiczny oraz mają zdolność obniżania stanu zapalnego w organizmie. Są również źródłem błonnika, który obniża indeks glikemiczny diety i wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną.
  • Mleko kokosowe – bogate w składniki mineralne m.in. mangan, miedź, fosfor, żelazo, magnez, potas i selen.
  • Borówki amerykańskie/jagody, jeżyny – zawierają antocyjany, które są silnymi przeciwutleniaczami, wykazują działanie przeciwzapalne i wspomagają system immunologiczny, w przypadku mężczyzn – przeciwdziałają też uszkodzeniom plemników.

Adrianna Barczyńska to jedna z najlepszych dietetyczek na Śląsku. Wyspecjalizowana w diecie propłodnościowej wspierającej naturalne starania o dziecko, a także terapie prowadzone z pomocą inseminacji oraz in vitro.


 

 

 

W Klinikach InviMed w czasie zagrożenia Covid-19 działają teleporady ze specjalistami, m.in. z dietetykiem. Sprawdź szczegóły >>> TUTAJ

 

POLECAMY TAKŻE: HIT płodnej diety: Koktajl płodności – pij regularnie, a zwiększysz szanse na ciążę

HIT płodnej diety: Koktajl płodności – pij regularnie, a zwiększysz szanse na ciążę

 


Dziennikarka, redaktorka, absolwentka Polonistyki na UW. Woli słuchać niż mówić, biegać niż siedzieć, medytować niż dywagować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *