Kalendarz ciąży: 29 tydzień ciąży

Ciąża: 29 tydzień

29 tydzień to siódmy miesiąc ciąży. Jesteś w trzecim trymestrze i pozostało ci 11 tygodni do porodu. Rośniecie – ty i twoje dziecko i oboje to odczuwacie. Kobieta w 29 tygodniu ciąży ma wiele ciążowych dolegliwości, a dziecko ma coraz mniej miejsca w macicy. Dbając o swój komfort w ciąży, dbasz o komfort maluszka.

29 tydzień ciąży: jak rozwija się dziecko

•  Twoje dziecko w 29 tygodniu ciąży mierzy ok. 37-40 cm, a jego waga przekroczyła kilogram (1300 g). W ciągu najbliższych tygodni zwiększy się masę jeszcze trzykrotnie i wydłuży się nawet o 20 centymetrów.

•  Dziecko jest już rozwinięte, choć jego narządy wewnętrzne potrzebują jeszcze trochę czasu, by w pełni samodzielnie funkcjonować.  Teraz maluszek nabiera ciałka i gromadzi tkankę tłuszczową. Wciąż pokryty jest meszkiem płodowym (lanugo) i mazią. Na główce są włoski, w których obecny jest pigment – kolor włosów dziecka może jednak się zmienić kilka tygodni po urodzeniu. Jaki kolor włosów będzie miało dziecko, zależy od genów rodziców. Pierwsze włoski dziecka wycierają się, a na ich miejscu wyrastają nowe. 

•  29 tydzień ciąży to etap, w którym dziecko z tygodnia na tydzień ma coraz mniej miejsca w macicy. Prawdopodobnie jest już ułożone do porodu w pozycji główką w dół. Jego ruchy nie są więc swobodne, co nie oznacza, że dziecko się nie rusza. Przyszła mama powinna wyczuwać do kilkudziesięciu ruchów w ciągu doby, a im bliżej porodu – tym będzie ich mniej (do kilkunastu na dobę).

•  W siódmym miesiącu ciąży wyostrzają się zmysły dziecka. Choć od kilku tygodni dziecko już widzi, słyszy, czuje i rozpoznaje smaki, to teraz zaczyna również rozpoznawać zapachy. Reaguje na dźwięki z zewnątrz i nie tylko poznaje głos matki, ale także odróżnia emocje zawarte w tonie rozmowy.

•  Mózg zaczyna przetwarzać dane, staje się coraz bardziej pofalowany – ma już bruzdy i zwoje. 

29 tydzień ciąży: jak się czuje mama

• Jest ci ciężko oddychać – i to nie tylko po wykonaniu jakiejś czynności? Nic dziwnego, twoje serce ciężko pracuje, bo pompuje aż 1,5 litra krwi więcej niż przed ciążą. Łapiesz zadyszki i czujesz osłabienie, mogą pojawić się zawroty głowy.

Zobacz, jak ciąża zmienia kobiece ciało od środka

 

• Twój punkt ciężkości się zmienił i możesz odczuwać lekkie ciągnięcie do przodu – uważaj na siebie, staraj się nie wykonywać gwałtownych ruchów, które mogłyby spowodować upadek. Jeśli jednak tak się stanie i uderzysz brzuchem o ziemię lub o coś twardego, nie lekceważ tego, nawet jeśli od razu nie poczujesz się źle. W 29 tygodniu ciąży pod wpływem upadku może dojść do pęknięcia pęcherza wód płodowych, co grozi przedwczesnym porodem i stanowi zagrożenie dla życia dziecka.

• Im większy brzuch, tym większe trudności z chodzeniem oraz pozycją do spania. Unikaj leżenia na plecach i spania w ten sposób – a zwłaszcza wtedy, gdy dodatkowo masz problem z oddychaniem. Najlepsza pozycja do spania w ciąży to na lewym boku, ponieważ po prawej stronie masz duże naczynia krwionośne i leżenie na prawym spowoduje, że macica będzie na nie napierać.

• Macica także coraz mocniej uciska na pęcherz moczowy, więc odczuwasz wzmożoną potrzebę chodzenia do toalety. Dodatkowo, w trzecim trymestrze może pojawić się nietrzymanie moczu – to skutek zarówno ucisku macicy na pęcherz, ale także słabych mięśni Kegla, dlatego kobietom jeszcze przed ciążą zaleca się wykonywanie tych ćwiczeń. Silne mięśnie Kegla ułatwiają poród.

• W 29 tygodniu możesz mieć już dość ciąży: dolegliwości ciążowe osiągają kulminacyjny moment i niemal wszystko się nawarstwia. Zawroty głowy, duszności, ból kręgosłupa, obrzęki i opuchnięcia, zaparcia, zgaga, przebarwienia, świąd brzucha, rozstępy, cieknące piersi… od samego wymieniania robi się ciężko. ALE – już za chwilę wszystko powinno ustawać, ponieważ twój brzuch będzie się opuszczał, a macica będzie zwalniała ucisk narządów wewnętrznych. 

29 tydzień ciąży: o czym pamiętać 

Jeśli dolegliwości ciążowe nie są zbyt uciążliwe, w trzecim trymestrze możesz, a nawet powinnaś być aktywna. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać w 7 miesiącu ciąży.

 

Nie nadwyrężaj się, nie podejmuj się pracy, która spowoduje długotrwałe zmęczenie i dodatkowe reakcje organizmu. Unikaj stresujących momentów. Jeśli do tej pory jeszcze pracujesz zawodowo, pamiętaj, by nie przebywać przed monitorem komputera za długo, a jeśli nie skorzystałaś z przywileju skrócenia czasu pracy w ciąży – poproś o to szefa (taki zapis znajdziesz w Kodeksie Pracy).

Dbaj, by twoja dieta była bogata w błonnik, dzięki któremu poradzisz sobie z zaparciami. Pij także dużo wody. Na skurcze łydek dobry będzie magnez dla kobiet w ciąży. Nie noś butów na obcasie – zwłaszcza jak masz skłonność do żylaków i opuchnięć nóg.

Zadbaj o higienę snu: jeśli masz za miękki lub za twardy materac, zmień go lub przenieś się na inne łóżko. Przed położeniem się spać, wywietrz pokój, weź relaksujący prysznic, zadbaj o nawilżenie skóry brzucha (w ten sposób pozbędziesz się uczucia swędzenia wywołanego rozciąganiem się skóry). Jeśli pojawiły się rozstępy, użyj specjalnych kosmetyków dla kobiet w ciąży które pomogą już fazie zapalnej zapanować nad powiększaniem się rozstępów. 

Obserwuj i licz (ale nie obsesyjnie) ruchy dziecka – w trzecim trymestrze dziecko jest spokojniejsze, ale i tak powinnaś odczuwać do kilkudziesięciu ruchów dziecka w ciągu dobry. Jeśli ruchy gwałtownie i całkowicie ustaną – natychmiast zgłoś to lekarzowi.

W miarę możliwości staraj się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, a jeśli dolegliwości ciążowe nie są duże, uprawiaj ćwiczenia: pływaj, rozciągaj się delikatnie, praktykuj jogę, rób krążenia bioder. Pamiętaj o mięśniach Kegla.

Dbaj o higienę intymną – pamiętaj, że nieleczone infekcje intymne w ciąży mogą zagrażać zdrowiu dziecka, które podczas porodu będzie przeciskało się przez kanał rodny, w którym mogą być bakterie. Używaj codziennie kosmetyków do higieny intymnej dla kobiet w ciąży, a w razie pieczenia, swędzenia, obfitych upławów i bólu – niezwłocznie umów wizytę u lekarza. 

Pomyśl, w jaki sposób chciałabyś urodzić dziecko oraz – jeśli jeszcze nie podjęłaś decyzji – wybierz szpital.  Pamiętaj, że nawet jeśli nie masz ubezpieczenia, przysługuje ci poród i opieka okołoporodowa w państwowym szpitalu.

Jeśli zaczęłaś kompletować wyprawkę dla dziecka, nie przesadź z ilością ubranek w najmniejszym rozmiarze – dziecko bardzo szybko rośnie i może się okazać, że sporo rzeczy będzie niewykorzystanych. Podobnie jest z akcesoriami dla noworodków – nie wszystko, co widzisz w reklamach, przydaje się każdej mamie. 

WYPRAWKA DLA DZIECKA: Rzeczy niezbędne i te, na które szkoda pieniędzy

Wybierz swój tydzień ciąży

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *