Kalendarz rozwoju dziecka: 16. miesiąc życia

16. miesiąc życia dziecka

Rozwój dziecka: 16. miesiąc życia

16. miesiąc życia upływa maluszkowi na zabawie i poznawaniu otoczenia z nowej perspektywy – umiejętność pionizacji, chodzenia i biegania daje mu nowe możliwości oraz dostęp do tego, co wcześniej było nieosiągalne. Maluszek chętnie też uczestniczy w codziennym życiu i pomaga wykonywać proste obowiązki. 16-miesięczne dziecko nadal eksperymentuje ze swoim zachowaniem, dlatego ważne jest wyznaczenie granic i konsekwentne ich przestrzeganie.

Rozwój fizyczny dziecka w 16. miesiącu życia

16. miesiąc życia wiąże się z doskonaleniem wcześniej zdobytych umiejętności i uczeniem się nowych poprzez zabawę. Maluszek przez cały czas pozostaje w ruchu – biega, wspina się, a nawet tańczy i próbuje stawać na palcach, aby zdobyć interesujący go przedmiot. Dzięki temu, że wzrasta jego poczucie równowagi dziecko zgina nóżki i podejmuje próby skakania. Wciąż może mieć trudności z oderwaniem nóg od ziemi, jednak nie poddaje się i z każdym dniem robi postępy.

Dziecko w 16. miesiącu życia lubi zabawy, które wymagają większej sprawności manualnej. Dlatego bardzo chętnie bierze w ręce kredki i maluje różne wzory na kartce, ustawia klocki, układa przedmioty, przesypuje piasek, a nawet przelewa wodę, dlatego kąpiel jest dla niego atrakcyjna, gdy towarzyszą mu w niej różne zabawki. Maluszek zaczyna też interesować się piłką, którą nie tylko turla, ale też kopie i próbuje rzucać.

Zobacz: Jak dbać o higienę pierwszych ząbków u dziecka i czego nie robić u dentysty

Rozwój intelektualny dziecka w 16. miesiącu życia

Maluszek chętnie ogląda ilustracje w obrazkach i słucha różnych opowiadań, co sprzyja rozwojowi mowy. W tym wieku dziecko może zacząć wypowiadać słowa, które są zrozumiałe dla otoczenia oraz naśladować odgłosy zwierząt. Wciąż jednak zna ono więcej słów, niż potrafi powiedzieć, dlatego część z nich pokazuje przy pomocy gestów, co zwiększa jego możliwości komunikacyjne.

W 16. miesiącu życia dziecko bardzo lubi bawić się w chowanie i odnajdywanie przedmiotów. To wszystko dlatego, że potrafi wskazywać paluszkiem, że coś jest “tu” albo “tam”. W ten sposób ćwiczy też swoją pamięć. Maluszek doskonale rozpoznaje też przedmioty z ilustracji w codziennym życiu. Wciąż jednak jego uwaga i koncentracja są mocno ograniczone, dlatego porzuca on swoje zajęcie po kilku minutach i szuka innych bodźców.

Rozwój społeczny dziecka w 16. miesiącu życia

Dziecko w 16. miesiącu życia zaczyna uczyć się empatii. Na początek przejawia się ona w stosunku do zabawek – maluszek ma ulubionego misia (lub lalkę), którego chce wszędzie ze sobą zabierać, tulić i karmić. Ponadto nadal naśladuje dorosłych, dlatego bardzo chętnie pomaga w codziennych obowiązkach i z radością wykonuje proste polecenia, np. wyrzuca coś do śmieci lub odkłada swoje zabawki. Jednocześnie może próbować się przeciwstawiać lub zmieniać nagle swoje zachowanie. Wszystko po to, aby poznać granice i konsekwencje ich przekraczania.

W 16. miesiącu życia może pojawić się bunt dwulatka (to zjawisko zwykle występuje po 18. miesiącu życia, jednak obserwuje się je nawet u młodszych dzieci). Dziecko zaczyna zdawać sobie sprawę, że nie wszystkie jego pragnienia mogą zostać spełnione. Wówczas rodzi się w nim uczucie frustracji, które nie było wcześniej znane. Z racji tego, że nie potrafi ono kontrolować swoich emocji wpada w gniew i wściekłość – krzyczy, bije, pluje jedzeniem, rzuca się na podłogę. Bunt dwulatka to moment, w którym maluszek poznaje siłę swojej woli oraz samostanowienia. Jest to jeden z etapów socjalizacji i budowania partnerstwa z rodzicami.

Zobacz: 3 skuteczne sposoby na atak histerii u dziecka [Mamy radzą]

Co potrafi dziecko w 16. miesiącu życia?

Każdy maluszek rozwija się indywidualnie, jednak 16-miesięczne dziecko może już:

  • biegać;
  • tańczyć w rytm muzyki;
  • stawać na palcach;
  • skakać;
  • wspinać się na kanapę, schody lub meble;
  • wypowiadać słowa, które są zrozumiałe dla innych osób;
  • naśladować dźwięki z otoczenia;
  • wykonywać bardziej precyzyjne ruchy (np. trzymać kredki, przesypywać piasek, otwierać pudełka);
  • komunikować się przy pomocy gestów (np. kiwanie lub kręcenie głową);
  • kopać, pchać i próbować rzucać piłkę;
  • rysować;
  • wykonywać proste polecenia;
  • wskazywać paluszkiem, że coś jest “tu” albo “tam”.

Jak wspierać rozwój dziecka w 16. miesiącu?

Możesz wspierać rozwój 16-miesięcznego dziecka poprzez:

  • czytanie mu książeczek i opowiadanie historyjek;
  • bawienie się w chowanie różnych przedmiotów i wskazywanie, gdzie są;
  • aktywność fizyczną na świeżym powietrzu;
  • zabieranie go na basen, do parku, ZOO, lasu, sali zabaw itp.;
  • puszczanie mu piosenek i tańczenie z nim w rytm muzyki;
  • pozwalanie na pomaganie w prostych obowiązkach;
  • uczenie “opiekowania się” swoimi lalkami lub maskotkami;
  • opowiadanie mu o różnych zjawiskach (np. o wietrze lub deszczu i o tym, co się wtedy dzieje);
  • bawienie się w rozpoznawanie dźwięków;
  • okazywanie wsparcia i zrozumienia.

Polecamy: Dziecko to mały człowiek, czyli 15 reguł wychowywania według Janusza Korczaka

Ważne

  • Pamiętaj, że mowa dziecka rozwija się indywidualnie. Wszystko zależy od możliwości poznawczych oraz gotowości aparatu mowy. Jedne maluszki są gadułami, inne mówią zdecydowanie mniej i nie należy się tym jeszcze martwić. Powinnaś jednak skonsultować się z lekarzem, jeżeli dziecko w 16. miesiącu życia nie wypowiada ani jednego słowa (nawet po swojemu).
  • 16-miesięczne dziecko ma już dolne i górne jedynki oraz dwójki. W ciągu najbliższych czterech miesięcy pojawią się czwórki i trójki (dokładnie w tej kolejności). Jeżeli maluszek będzie marudny, wystąpią problemy ze snem i apetytem, a nawet gorączka, które nie mają innej przyczyny – możesz być pewna, że są one spowodowane ząbkowaniem.
  • Zgodnie z kalendarzem szczepień 16. miesiąc życia to czas na kolejne szczepienia ochronne przeciwko: błonicy, tężcowi, krztuścowi, polio i Haemophilus influenzae typu B.
  • Możesz odnosić wrażenie, że dziecku znacznie zmniejszył się apetyt. Nie tylko nie budzi się już na nocne karmienie, ale także wydaje się nie być zainteresowane jedzeniem w ciągu dnia. Jest to spowodowane spowolnieniem tempa wzrostu oraz skupieniem uwagi na czymś innymi – na poznawaniu świata, zabawie i byciu w ciągłym ruchu. Nie ma powodów do niepokoju, jeżeli dziecko ma dobre samopoczucie i prawidłowo przybiera na wadze. Nie zmuszaj go do jedzenia, zadbaj jednak o to, by posiłki były pełnowartościowe.

Polecamy: Moje dziecko płacze, a ja wychodzę (i też płaczę)…. Jak przetrwać pierwsze dni przedszkola/żłobka?

 

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się indywidualne. Powyższe treści powinnaś traktować jako wskazówkę. Wszelkie obawy związane z rozwojem dziecka skonsultuj z lekarzem pediatrą.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *